سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با غرفه بندی صنعت توریستی

آشنایی با غرفه بندی صنعت توریستی

 

پیش گفتار:

معمولا غرفه بندی صنعت توریستی و صنایع این چنینی که معرف هویت، نام و نشان کشورهای مختلف می باشند؛ باید به نحوی صورت پذیرد که موجب پریشان شدن خاطر مخاطبان و بازدید کنندگان محترم از غرفه های درون نمایشگاه های گردشگری و توریستی و البته صنایع وابسته به آن ها، نشود! شلوغی غرفه ها از نظر محصولات و محتوایات آورده شده برای ارائه و همچنین نزدیکی غرفه ها بهم، می تواند سبب سردرگم شدن مخاطبان و بازدید کنندگان محترم نمایشگاه گردشگری و توریستی بشود. غرفه بندی صنعت توریستی به نسبت غرفه بندی سایر نمایشگاه ها با صنایع مختلف دیگر، هیچ تفاوتی ندارد جز اینکه غرفه بندی های نمایشگاهی توریستی و گردشگری باید با فراغ باز و همچنین صبر و حوصله بیشتری آن هم در کنار مطالعه و بررسی فهرست تحویل داده شده از سوی تیم شرکت کننده و یا صاحبان غرفه باشد، صورت پذیرد تا بتوان به اندازه پتانسیل و ظرفیت موجود هر کدام از غرفه ها، در مورد تقسیم بندی آن ها، صحبت نمود.

غرفه بندی صنعت توریستی:

غرفه بندی صنعت توریستی برای ارائه بهتر خدمات و معرفی شایسته تر محصولات، نیازمند گرفتن یک سری مجوز ها می باشد که با توجه به دادن تمامی مجوزهای نمایشگاهی از سوی سازمان توسعه تجارت، در این خصوص نیز باید هماهنگی های لازمه با این سازمان صورت بگیرد تا فرم نهایی غرفه ها، در داخل نمایشگاه حاصل شود. با توجه به برگزاری نمایشگاه صنعت توریستی و گردشگری در مجموعه نمایشگاه های بین المللی تهران، غرفه بندی این سری از نمایشگاه ها خیلی کار سخت و دشواری نیست! چرا که مساحت نمایشگاه بین المللی تهران به اندازه کافی بزرگ است که بتوان با خیال آسوده به امر غرفه بندی در داخل این سری از مجموعه نمایشگاهی بین المللی پرداخت. برگزاری نمایشگاه در مجموعه بین المللی تهران یک دردسر دارد و انجام کارهای جانبی نظیر همین غرفه بندی صنعت توریستی که مثلا قرار است مطابق برنامه ریزی های از قبل صورت گرفته، انجام شود نیز هزار و یک دردسر! با توجه به وجود واحد های مختلف حمل و نقلی که برای این مجموعه نمایشگاهی در نظر گرفته شده نظیر: تاکسی،‌ اتوبوس های شرکت واحد و همچنین خط مترو، ولی کماکان در حین برگزاری این سری از نمایشگاه به خصوص در صنعت توریستی که یه طرف قضیه جهانگردان و گردشگران خارجی نیز قرار می گیرند، مشکلات ترافیکی سنگینی به چشم می خورد که البته هر دوره با بستن و جایگزین کردن راه های مختلف برای این سری از نمایشگاه های بین المللی از سوی مسئولان مربوطه برگزاری و مدیریتی نمایشگاه، سعی بر کم کردن و هموار کردن سطح ترافیکی پیرامون نمایشگاه دارند!

غرفه بندی صنعت توریستی

به هر حال انجام فعالیت های نمایشگاهی همان طور که در نهایت ملاحظه می کنید، خیلی ساده و همه چیز در اوج زیبایی و تکنولوژی نیست و برگزار نمی شود و خیلی سعی و تلاش ها می شود تا شما مخاطبان و بازدید کنندگان عزیز با یک نمایشگاه حداقل قابل احترام مواجه شوید. طراحی غرفه، غرفه سازی، غرفه بندی و غرفه آرایی از جمله موارد مهم در برگزاری نمایشگاه ها می باشند، حال در نظر بگیرید که تمام این موارد برای یک نمایشگاه مربوط به صنعت توریستی و گردشگری در نظر گرفته بشود؛ قطعا با توجه به سطح انتظار مخاطبان و بازدید کنندگان داخلی و خارجی از این سری از نمایشگاه ها، خیلی باید در امور طراحی غرفه، غرفه سازی، غرفه بندی و در نهایت غرفه آرایی دقت نمود! غرفه بندی صنعت توریستی به ماند اصول غرفه بندی کلی در تمامی نمایشگاه های استاندارد، از قوانین و مقررات کلی نیز برخوردار است تا طبق این دسته از مجموعه قوانین و مقررات، غرفه بندی صورت پذیرد! البته ناگفته نماند که شخص مسئول برگزاری نمایشگاه ها چه در ابعاد داخلی و چه در ابعاد خارجی بین المللی، پیش از تحویل گرفتن پروژه نمایشگاهی، تعهد نامه ای نیز خواهند داد تا در صورت هرگونه صدمه به محیط نمایشگاه پاسخگو باشند!

 

 

قوانین و مقررات کلی در غرفه بندی صنعت توریستی:

غرفه بندی صنعت توریستی

  • جمع آوری و ارائه لیست محصولات، خدمات، مشخصات افراد فعال در غرفه و همچنین مشخصات ماشین های حامل محصولات غرفه دار برای ورود محیط نمایشگاهی طبق فرم های مخصوص در نظر گرفته شده برای این منظور! لازم به ذکر است که ارائه لیست مذکور باید حداکثر تا هفتاد و دو ساعت قبل از شروه مرحله غرفه آرایی به دست مسئولان برگزاری نمایشگاهی برسد که در غیر این صورت، تمامی اختلالات بوجود آمده در روند غرفه بندی نمایشگاهی، متوجه تیم شرکت کننده و غرفه دار خواهد بود و شایان به ذکر است که هیچ عواقبی را مسئولان برگزار کننده نمایشگاه، بر عهده نخواهند گرفت!
    • انجام هرگونه و هر نوع نجاری، تیغه کشی، جوشکاری و رنگ آمیزی در فاز غرفه بندی نمایشگاه نه تنها صنعت توریستی بلکه هر نوع نمایشگاه دیگری نیز غیز مجاز است و بدیهی است که خاطیان در این مورد، مورد جریمه و بازخواست قرار خواهند گرفت!
    • وجود یک نماینده از شرکت و کمپانی حضور پیدا کرده در نمایشگاه الزامی و ضروری است. در هر هروز کاری و در هر مرحله می بایست یک نفر به عنوان نماینده تیم حاضر شده در نمایشگاه، باشد تا از نزدیک روند غرفه سازی، غرفه بندی و همچنین غرفه آرایی را زیر نظر بگیرد! لازم به ذکر است که مسئولیت حراست و نگه داری از غرفه ها در پایان روز کاری با تمام جزئیات و محتویات خود، به عهده مسئولین حراستی است و با آغاز به کار نمایشگاه در روز بعد، این مسئولیت به همان صاحبان غرفه و غرفه داران محول می شود. پس همیشه بهتر است در ساعات اولیه کاری غرفه خود، در کنار محوطه نمایشگاهی خود حضور بهم رسانیده تا متضرر موارد گوناگونی که طبق تجربه معمولا برای غرفه های بی در و پیکر و بی صاحب بوجود می آید، نشوید!
    • فراموش نکنید علاوه بر همراه داشتن کارت شناسایی و کارت ارائه شده از سوی میدیریت نمایشگاه، باید این دسته از موارد شناسایی را نیز در طی مراحل غرفه سازی، غرفه بندی و غرفه آرایی به همراه خود داشته باشید تا تذکر تیم های گشتی داخل نمایشگاه را دریافت نکنید!
    • لازم به ذکر است که در مرحله غرفه بندی تمامی موارد محافظتی و نگه داری با توجه به ساخت غرفه های مورد نظر، تمام محتویات و محصولات به کار گرفته شده در غرفه ها در تمام ساعات کاری و گشایش نمایشگاه بر عهده غرفه داران عزیز می باشد.
    • در مرحله غرفه بندی که معمولا باید پیش از زمان غرفه سازی صورت پذیرد، بهتر است به مکان قرار گیری غرفه خود توجه کنید و از وسایل سمعی و بصری مناسب برای مکان غرفه خود بهره ببرید.
    • استعمال و مصرف دخانیات در سرتاسر فازهای اجرایی، بخش بندی و زیبا سازی نمایشگاه ممنوع می باشد که در صورت مشاهده، تذکر بسیار جدی ای به فرد و یا افراد خاطی داده می شود!
    • فراموش نکنید به طور مثال در بخش غرفه بندی صنعت توریستی که قطعا با مخاطبان خارجی و افراد سطح بالا رو به رو خواهید شد، باید نظافت و تمیزی غرفه خود را همیشه حفظ کنید و در عین حال از پرداختن به مطالب و پوسترهایی که با معیارهای اخلاقی و مذهبی کشور ما مخالف است نیز بپرهیزید.
    • فراموش نکنید از همان ابتدا به جهت صرفه جویی و افزایش تعرفه های منابع مصرفی، بلافاصله با اتمام ساعت کاری نمایشگاه، برق های مصرفی تمام سالن ها و همچنین محوطه نمایشگاهی قطع می شود به جهت آسیب ندیدن وسایل برقی درون غرفه ها، بهتر است که 15 دقیقه قبل از قطع کلی برق، تمام دستگاه های برقی خود را خاموش نمایید. لازم به ذکر است که این یک مورد از قوانین و مقررات غرفه بندی نیست و در حقیقت یکی از قوانین و مقررات کلی نمایشگاه ها در کل جهان محسوب می شود و تنها به نمایشگاه های برگزار شده ایرانی محدود نمی شود!
    • با توجه به معرفی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی می بایست غرفه بندی صنعت توریستی نیز به گونه صورت پذیرد که تمام جوانب فرهنگی و مذهبی ما ایرانیان برای تمام بازدید کنندگان و غرفه داران عزیز قابل درک و رویت باشد؛ تا تاثیر گذاری این دسته از نمایشگاه های توریستی و گردشگری نیز به حد قابل قبولی برسد!
    • لازم به یادآوری است که در طول فرآیند غرفه بندی، استفاده از هرگونه افراد خدماتی و اشخاص پرسنلی وهمچنین اجاره سرویس های خارجی دیگر که مشخصات آنان پیش تر در فرم های ذکر شده، درج پیدا نکرده باشد؛ خلاف قوانین محس.ب می شود و قطعا با تیم غرفه دار و شرکت داده شده در نمایشگاه برخورد رسمی صورت می پذیرد! پس بهتر است برای هر اقدامی در مراحل مختلف: غرفه سازی، غرفه بندی و غرفه آرایی با مسئولان برگزاری نمایشگاه هماهنگی های لازمه صورت پذیرد و بدیهی است که در خصوص نمایشگاه های خارجی و بین المللی مانند صنایع توریستی و گردشگری، این دسته از مواد مورد توجه بیشتری قرار داده می شوند!
    • در پایان این بخش نیز باید این را اضافه کرد که توجه به سربرگ فرم های تکمیلی برای ارائه به مسئولان برگزاری از نکات ضروری است تا در مسیر رو به جلو نمایشگاه، موجب به وجود آمدن مشکلی نگردید!

    ضمنا این را هم باید گفت که با توجه به ازدیاد موارد قانونی پیرامون غرفه سازی، غرفه بندی و غرفه آرایی ما تنها در این مطلب به آن دسته از قوانینی پراختیم که لااقل درصد ارتباط کمی نیز با بخش غرفه بندی به خصوص در صنعت توریستی را نیز دارا می باشند.

آشنایی با اهداف نمایشگاه بین المللی صنعت توریستی ایران:

غرفه بندی صنعت توریستی

غرفه بندی صنعت توریستی

  • شناخت و معرفی ظرفیت ها، تجهیزات، و قدرت نعاملاتی کشور در زمینه های صنعتی توریستی و هتلداری
  • بررسی و شناخت کمی و کاستی ها و همچنین نقاط ضعف و قوت موجود در صنایع توریستی و هتلداری
  • تشویق و حمایت گروه های مختلفی از افراد برای حضور پر رنگ و برجسته در بخش های توریستی و هتلداری
  • الزامی کردن حمایت های دولتی از نهادهای گردشگری و هتلداری
  • تلاش برای گسترش فعالیت های این چنین به جهت بدست آوردن منابع مالی غیر نفتی قابل قبول
  • کوشش برای ایجاد بسترهای مناسب فعالیت های فرهنگی و گردشگری و استفاده از نهایت پتانسیل های توریستی داخلی
  • رسیدن به سطوح بالای درآمدزایی از قبال صنعت توریستی
  • ایجاد موقعیت های خوب توریستی برای تمامی توریست ها و گردشگران خارجی به جهت داشتن جاذبه های توریستی بیشمار در داخل کشور
  • افزایش و ارتقا جایگاه صنعت توریستی داخلی و دوری از گردشگر گریزی
  • ایجاد راهکارهای آشنایی مردم با نهادهای ذی ربط توریستی و گردشگری و همچنین انجام اقدامات لازمه برای به تصویر کشیدن برآورده ساختن انتظارات مردم از مسئولان کشوری
  • شناخت فعالان مشغول در صنایع توریستی و هتلداری کشور با دستاوردها و فناوری های خرج از مرزهای وطنی و بین المللی برای نزدیک شدن به استانداردهای روز جهانی حاکم بر این دسته از صنایع
  • درک بهتری ازهتل ها و همچنین هتلداری ها برای ایجاد رفاه عمومی بیشتر مسافران داخلی و خارجی
  • و…

غرفه بندی صنعت توریستی در مجموعه نمایشگاه های بین المللی تهران:

  • غرفه های مرتبط با بخش پارک های آبی و تفریحی
  • غرفه های مرتبط با گردشگری طبیعی (اکوتوریسم)
  • غرفه های مرتبط با گردشگری سلامت
  • غرفه ای خدمات بیمه ای
  • غرفه های مرتبط با معرفی موزه ها
  • غرفه های مرتبط با گردشگری سیاحتی و زیارتی
  • غرفه های مرتبط با گردشگری ورزشی و سرگرمی
  • بخش سازمان های گردشگری و وزارتخانه های مربوطه
  • بخش معرفی سازما ها و رکت های خدمات گردشگری
  • غرفه های مربوط به تجهیزات و وسایل مسافرتی ضروری
  • غرفه های مرتبط با وسایل حمل و نقلی نظیر: اتوبوس ها، مینی بوس ها، ون ها، تاکسی های گردشی و سایر موارد

در این بخش نیز باید گفت با توجه به محوریت کلی نمایشگاه صنعت توریستی ایران به مسائل و مباحث هتلداری، در بخش غرفه بندی این سری از نمایشگاه های بین المللی ایران، قسمتهای گوناگونی مانند: مبلمان و صندلی های راحتی، دکوراسیون های هتل ها، تجهیزات و وسایل رستورانی، خدمات استخری و باشگاهی و سایر موارد دیگر نیز در نمایشگاه بین المللی صنعت توریستی جای داده شده است.

کلام آخر :

با توجه به تمام گفته ها و مطالب درج شده در قسمت های مختلف این مطلب، اما اصلی ترین و چالش برانگیز ترین مسئله در برگزاری نمایشگاه ها به گفته بسیاری از فعالان شاغل در صنعت نمایشگاهی، ضریب مالیاتی این دسته از مکان تبلیغاتی جهانی است که در حال حاضر سر و صدای تمامی برگزار کنندگان را درآورده است و آنان توقع کاهش این درصد را که حدود 40 درصد می باشد را دارند! طبق گفته های سید علی رضا پیشگویی، مدیر عامل شرکت بین المللی توسعه تجارت نوای چکامه، صنعت نمایشگاهی با هر موضوع و زمینه ای که برگزار شود، یک فرصت اشتغال زایی کم نظیر است که می تواند سبب جذب بسیاری از افراد مستعد کار گردد. البته مسئله بعدی که موجب کاهش برگزاری و یا حضور در نمایشگاه های آن طرف مرزهای وطنی شده است، عدم پرداخت یارانه به این دسته از هیئت های اعزامی و همچنین حاضران حضور پیدا کرده در نمایشگاه خارجی می باشد که امید است به زودی مشکل این دسته از افراد اعزامی نیز برطرف شود. در نهایت باید از غرفه بندی های استاندارد نمایشگاه های صنعت توریستی نیز یادی کنیم که هر ساله، سبب حیرت مخاطبان و بازدید کنندگان نمایشگاهی می شود و همچنین سبب زیبا تر شدن و جلوگیری از ایجاد شلختگی های نمایشگاهی! غرفه بندی یکی از اصول برگزاری یک نمایشگاه معتبر است و خوشبختانه مدت زمان زیادی است که لااقل در تمامی نمایشگاه های بین المللی ما نیز نظیر همین نماشگاه بین المللی توریستی ایران، رعایت می شود.