سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمایشگاه مادر و کودک در ایران و جهان

مقدمه:

تاریخچه نمایشگاه مادر و کودک در ایران و جهان سابقه چندان زیادی ندارد! با توجه به عصر فرزند سالاری که ما اکنون در آن به سر می بریم؛ این نمایشگاه نیز، بیشتر به جهت رفاه حال کودکان و همچنین آموزش مباحث مهم تربیتی و رفتار هر چه صحیح تر مادران با آنان برگزار می شود. خوشبختانه در کشور عزیز ما ایران نیز مدتی است که این نمایشگاه به صورت منظم و با برنامه ریزی از قبل تعیین شده در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، با اطلاع رسانی البته نه چندان وسیع، شروع به کار کرده است! (لازم به ذکر نام دیگر این نمایشگاه بین المللی در تهران به صورت مخفف؛MBC  می باشد.) همچنین باید خاطر نشان کرد که هشتمین دوره نمایشگاه مادر و کودک در تیر ماه سال 1396 نیز دوباره آغاز به کار خواهد کرد. در نمایشگاه مادر و کودک نه تنها در ایران بلکه در ابعاد بین المللی آن نیز، همانطور که ذکر کرده ایم مادران هر آنچه که باید در ارتباط با کودکان خود بدانند پیش از تولد و پس از تولد، به بهترین شکل ممکنه صورت می پذیرد. جالب است بدانید این دسته از نمایشگاه های خوش آب و رنگ که در حال حاضر کشورهای بیشماری در جهان،‌ با برپایی آن هم در زمینه فرزندآوری مثبت عمل می کنند و هم در زمینه اقتصادی کودکان، سودآور محتویات دیگری نیز همچون: انواع خدمات بهداشتی و پزشکی، انواع خدمات آموزشی و علمی و همچنین کالاهای مختلف و مورد نیاز صنعت کودکان را در بر می گیرند!

نمایشگاه مادر و کودک در ایران و جهان:

نمایشگاه مادر و کودک در حال حاضر با توجه به شاخص های مهمی که از لحاظ جنبه های اجتماعی و فرهنگی به آن اختصاص داده شده است، تبدیل به یک نمایشگاه پر سود برای کشور برگزارکننده و همچنین یک کلاس آموزشی برای مادران شده است! در ایران نیز این نمایشگاه به سبب استقبال زیادی که مردم در اولین دوره از شروع آن از خود نشان دادند، به دوره هشتم خود رسیده است که می تواند تاریخچه کوچکی برای این چنین نمایشگاه با ارزش و پر اهمیت در کل دنیا از سوی کشور ما باشد! نمایشگاه مادر و کودک در هر جایی از دنیا که برگزار شود، بستر ساز مشارکت هزاران شرکت و کمپانی تولیدی و خدماتی می باشد که با هدف معرفی و کسب فرصت های مناسب اقتصادی پیرامون حوزه هایی مهم همچون: مادر، کودک و نوزاد و البته فعالیت های جانبی مرتبط با همین زمینه ها، در این نوع از نمایشگاه های مربوط به این کوچولوهای زندگی بخش و دوست داشتنی، حضور پررنگ پیدا می کنند. در این نمایشگاه در حوزه مادران؛ تقریبا تمام نکاتی که می بایست یک مادر قبل از ولادت فرزند خود بداند اعم از نکات پزشکی – بهداشتی و همچنین دیگر خدمات مفید آموزشی برای این دسته از عزیزان در نظر گرفته شده است. در قسمت مربوط به کودک نیز بیشتر زمینه های رفاهی از جمله: لباس، کالسکه و حتی برخی بازی های مناسب گروه سنی آنان قرار داده شده است. در قسمت نوزاد این نمایشگاه بین المللی نیز به اصول بهداشتی و تغذیه این فرشتگان کوچولو به طور کامل، پرداخته شده است. از فعالیت های جانبی همراه برگزاری این نمایشگاه می توان به: کارگاه های آموزشی مختلف پیرامون مباحث روانشناسی و روان شناختی و اصول تربیتی مادران و کودکان، معاینه رایگان کودکان، تست بینایی سنجی، تست هوش، تست حفظ تعادل، بازی و سرگرمی همراه با جوایز نفیس برای کودکان، ارائه راهکارهای کاهش استرس در مادران باردار، روش های کشف استعداد در کودکان و کلی فعالیت های متنوع دیگر، اشاره کرد. اما صرف نظر از نمایشگاه بین المللی مادر و کودک ایران، نمایشگاه های فوق العاده ای در دنیا در این زمینه برگزار می شوند که قصد داریم در ادامه پیرامون چند تا از همین نمایشگاه ها صحبت کنیم؛

تاریخچه نمایشگاه مادر و کودک در ایران و جهان
تاریخچه نمایشگاه مادر و کودک در ایران و جهان

نمایشگاه اول:

یکی از مهم ترین و شاید بزرگ ترین نمایشگاه مادر و کودک در دنیا، نمایشگاه کلن کشور آلمان می باشد که از سال 1960 در حال فعالیت و میزبانی هرچه بهتر برای برگزاری آن است. در این نمایشگاه همه ساله طراحان مطرح و کمپانی های بزرگی در راستای معرفی خدمات و دستاوردهای خود و همچنین ایجاد برندسازی های متنوع دیگر، حضور به هم می رسانند. نمایشگاه کلن آلمان در کنار اهمیت بسیار زیاد در صنعت کودک و بزرگی غیر قابل وصفش، کامل ترین نمایشگاه مادر و کودک در جهان به حساب می آید که حجم گسترده ای از خواسته های مربوط به کودکان و نوزادان را برآورده می سازد. از نکات قابل توجه این نمایشگاه، این است که در کنار حضور تمام شرکت های تولیدی و خدماتی، اغلب مدیران و سرپرست های مهد کودک های آلمان نیز برای ارتقا سطح رفاهی و امنیتی کودکان در محیط مهد کودکی خود، همیشه از بازدیدکنندگان ثابت این نمایشگاه ها می باشند!

نمایشگاه دوم: نمایشگاه کودک و نوجوان مسکو روسیه می باشد که شناخته شده ترین مکان برای طراحی و توزیع دستاورهای روز جهانی می باشد. این نمایشگاه با ایجاد فرصت هایی جدا از زمینه های رونق اقتصادی و افزایش موقععیت های شغلی، یک گردآوری عاشقانه برای تمام هم حرفه ای های مشغول در صنعت کودک و نوجوان می باشد. نمایشگاه کودک و نوجوان روسیه که طبق فصول ما، هر ساله در فصل پاییز در مسکو برگزار می شود، نه تنها با آغاز به کار خود شروع یک فصل تجاری ایده آل را در اروپا رقم می زند بلکه معیار سنجشی برای تمام افراد مشغول در حرفه کودک و نوجوان می باشد تا با انجام یک رقابت سالم از نقاط ضعف و قوت خود به خوبی آگاهی یابند! نمایشگاه معتبر کودک و نوجوان روسیه سال گذشته با هجده هزار بازدید کننده از تمام نقاط جهان و همچنین بهره مندی از پانصد غرقه از سی کشور خارجی، نشان داد که کماکان این نمایشگاه بزرگ ترین مکان گردآوری تمام دوستداران صنایع کودکان و نوجوانان قلمداد می شود. این نمایشگاه با برخوردرای از بخش هایی نظیر: لوازم نوزادان و شیرخواران، بازی و اسباب بازی های کودکانه و همچنین وسایل و تجهیزات تزئینی و جشنواره ای توانسته به مانند سال های گذشته نیز با استقبال بالایی همانطور که گفته شد، رو به رو شود! اما اگر هنوزم هم شک دارید که چرا با وجود نمایشگاهی به مانند کلن آلمان باید برای حضور در این نمایشگاه هم تلاش کنید باید گفت که نمایشگاه مسکو روسیه با مدیریت قوی و آمار قابل قبول بدست امده از سایر دوره های برگزاری آن و همچنین وجود یک فضای کاملا حرفه ای و البته مرتبط با صنعت کودک و نوجوان، می تواند سبب آگاهی شما در روند پیش روی بازارهای جهانی بشود و قابلیت های مدیریتی و تولیدی شما را در مقابل سایر همکارانتان که در این نمایشگاه مهم حضور به هم نرسانده اند؛ داشته باشد.

تاریخچه نمایشگاه مادر و کودک در ایران و جهان

نمایشگاه سوم : مادرید، معمولا به سبب چیرگی فوتبال دو باشگاه بزرگ اسپانیا در جهان، به محض اینکه نامی از مادرید و یا بارسلون به میان می آید، همه یاد باشگاه هایفوتبال این کشور می افتند اما لازم است این را بدانید که در اسپانیا تنها صنعت فوتبال رونق ندارد و در کنار آن؛ صنایع دیگری نیز در حال رشد و نمو هستند که از جمله آنها می توان به: نمایشگاه کالای کودک این کشور اشاره کنیم. این نمایشگاه یک نمایشگاه کاملا تخصصی در حیطه کودکان می باشد که تمام کالاها و اقلام آنان را در سنین مختلف، پوشش می دهد! و فرصت مغتنمی است برای کسانی که حوصله شلوغی کلن آلمان و سرمای همیشه موجود در مسکو روسیه را ندارند! نمایشگاه کالای کودک مادرید اسپانیا با معرفی آخرین دستاوردها و محصولات کودکان و همچنین به تصویر کشیدن آخرین تغییر و تحولات بازارهای جهانی آنان، یک فرصت جذاب برای حضور تمام تولید کنندگان و عرضه کنندگان نام آشنا و تازه کار در شبه جزیره ایبری می باشد. از مهم ترین دلایل حضور در این نمایشگاه می تواند تنها سبک برگزاری آن باشد که با یکدست قرار دادن تمام غرفه های شرکت کنندگان چه خارجی و چه داخلی؛ تنها به نشان دادن کیفیت محصولات ارائه شده در نمایشگاه می پردازد! نمایشگاه کالای مادرید کشور اسپانیا در زمینه هایی همچون: مبلمان تزئینی اتاق کودک، وسایل الکتریکی و فنی نگهداری کودک، وسایل سفری و حمل و نقلی کودک، اسباب بازی های کودک، لباس و کفش کودک و همچنین دیگر منسوجات فعالیت می کند.

نمایشگاه چهارم:یکی کشور حاشیه ای خلیج تا ابد فارس بالاخره دست به برپایی نمایشگاه نوزاد و کودک زد! درست متوجه شده اید، کشور قطر به زودی اولین نمایشگاه خود پیرامون نوزاد و کودک را برگزار خواهد کرد. جذابیت این نمایشگاه قبل از محتویات درونی و کالاهای ارائه شده در آن، بیشتر به نحوه برگزاری این نمایشگاه از سوی قطری ها خواهد بود! قطعا نمایشگاه دوحه قطر در زمینه آمارهای بازدید کننده ها و شرکت کننده ها نمی تواند در مقابل نمایشگاه های با سابقه ایران و ژاپن و چین حرفی برای گفتن داشته باشد، اما نکته قابل توجه ماجرای این نمایشگاه این می باشد که با توجه به قدرت مالی قطری ها، آیا می توانند بزرگ ترین افتتاحیه تاریخ نمایشگاه های نوزاد و کودک در جهان را برگزار کنند یا نه؟! این نمایشگاه در نخستین دوره برگزاری خود از بخش های مختلفی نظیر: مد و پوشاک نوزاد و کودک، مواد غذایی و آشپزی برای نوزادان و کودکان، موارد امنیت سلامتی و بهداشتی آنان و همچنین کارگاه های آموزشی متنوع برای والدین برخوردار است.

تاریخچه نمایشگاه مادر و کودک در ایران و جهان

نمایشگاه پنجم: نمایشگاه های مختلفی در جهان همانطور که گفته ایم در مورد مادران، نوزادان، کودکان و نوجوانان برگزار می شود اما هیچ کدام از آن ها حتی به اندازه 5 درصد از کل فعالیت های نمایشگاهی خود را به مادران، نوزادانع کودکان و نوجوانان کم توان جسمی و مشکل دار اختصاص نداده اند به جز؛ نمایشگاه کودکان کم توان منچستر انگلستان (Kidz to Adultz up North)‍! این نمایشگاه با پرداختن کامل به کودکان کم توان یا اصلا ناتوان و همچنین ارائه راهکارهای مراقبتی برای آن ها و همچنین معرفی روش های نوین نگه داری از آنان برای والدین، هر ساله گامی محکم و بلند را برای آسان کردن زندگی این دسته از کوچولوهای دوست داشتنی بر می دارد. این نمایشگاه یک روزه انگلیسی که البته دیدگاه تجاری منفعت طلبی نیز با خود در هم آمیخته است، همه ساله به مدد متخصصان و پژوهشگرهای مربوط به صنعت کودکان، در زمینه های مختلف: جا به جایی این کودکان، صندلی، تخت خواب، اسباب بازی، ارتباطات، تحصیل، استخدام، ورزش، سلامت و اوغات فراغت فعالیت می کند. جالب است بدانید بازدید کنندگان این نمایشگاه به طور ویژه ای طیف وسیعی از پزشکان، پرستاران، والدین های نگران و همچنین صاحبان اماکن بهداشتی و مراقبتی می باشند که هر دوره با حضور پر شور خود سبب دلگرمی تمام کمپانی ها و شرکت های تولیدی و عرضه ای خدماتی برای این دسته از کودکان کم توان جسمی می شوند!

نمایشگاه ششم: نمی شود که در پایان این بخش از نمایشگاه محصولات مادر و کودک گوانجو چین نامی به میان نیاوریم؛ چینی ها در این زمینه هم عرصه را خالی نگذاشته اند و شلوغ ترین نمایشگاه مادر و کودک آسیای شرقی را همه ساله با برگزاری نمایشگاه ذکر شده، تشکیل می دهند! نمایشگاه محصولات مادر و کودک گوانجو به سبب بازار پر رونق محصولات مادر و کودک و به ویژه کاهش سیاست ها و باورهای بازدارنده بچه دار شدن از سوی دولت چین، در سال های اخیر توانسته رشد صعودی قابل توجهی را داشته باشد. غرفه داران این نمایشگاه، محصولات مادر و کودک، واکر و دوچرخه کودک، خودرو کودک، تخت خواب بچه، محصولات کم خطر و بادی کودک، وان حمام کودک و محصولات زایمان و نوزاد را به نمایش می گذارند. جالب است بدانید هم زمان با این نمایشگاه، نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی گوانجو نیز برپا می شود که توجه بسیاری از شرکت های داخلی و خارجی را به خود جلب می نماید. نکته قابل تامل این است که این نمایشگاه مکان مواجه شدن با خریداران، تولید کنندگان، توزیع کنندگان و تامین کنندگان این صنعت در مرکز بین المللی نمایشگاه های تجاری گوانجو نیز می باشد.

از تعریف و تمجید نمایشگاه های کلن آلمان، مسکو روسیه، مادرید اسپانیا، دوحه قطر، منچستر انگلستان و گوانجو چین که بگذریم، به نمایشگاه بین المللی MBC  تهران یا همان نمایشگاه بینالمللی مادر و کودک خواهیم رسید که حقیقتا در چند ساله اخیر نقش خود را برای گسترش امور رفاهی و آسودگی هر چه بیشتر کودکان تازه متولد شده این سرزمین به خوبی ایفا کرده است. این نمایشگاه بین المللی در تمام دوره های برگزار شده خود توانسته از کشورهای مطرح اروپایی و برندهای پر آوازه برای رشد کردن و از اهمیت بیشتر برخوردار شدن، دعوت به عمل آورد. در حال حاضر کشورهایی مثل: انگلستان، آلمان، چین، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا و ژاپن به قول معروف از کشورهای پایه ثابت برگزاری نمایشگاه مادر و کودک تهران می باشند.

اهداف نمایشگاه مادر و کودک:

  • رونق اقتصادی به مانند برگزاری سایر نمایشگاه ها
  • نگاه ویژه به مسائل رفاهی، بهداشتی، پزشکی و ایمنی مادران و کودکان
  • ایجاد محیط رقابتی سالم میان تولید کنندگان و عرضه کنندگان
  • ایجاد فرصت های شغلی مناسب از طریق تبلیغات و بازاریابی
  • عنایت مخصوص به تولیدات و دستاورهای داخلی
  • به نمایش گذاشتن استعداد و خلاقیت نیروهای بومی
  • تعامل و همکاری با برندهای معتبر برون مرزی
  • یادگیری و آموزش مباحث علمی جدید در این زمینه

    محتویات نمایشگاه مادر و کودک:

    • ارائه سیسمونی
    • ارائه خدمات مختلف پزشکی
    • ارائه خدمات مختلف آموزشی
    • ارائه تجهیزات ایمنی برای جا به جایی کودکان
    • ارائه لوازم بهداشتی و درمانی و انواع شوینده های مناسب با پوست حساس کودکان
    • تشریح مسائل مربوط به بارداری و اصول تربیت کودکان در محیط امن خانواده
    • معرفی و شناخت مکمل های غذایی
    • وجود شرکت ها و موسسات خدماتی به جهت مراقبت و پرستاری از کودکان
    • وجود شرکت ها و کمپانی های بزرگ اسباب بازی در ابعاد مختلف فکری، تحرکی و رایانه ای
    • وسایل تزئینی و دکوری اتاق کودک
    • لباس مناسب دوره های مختلف بارداری برای مادران و همچنین فرزندان
    • تخت و متعلقات خواب کودک

      تقسیم بندی بازدید کنندگان نمایشگاه مادر و کودک:

      • فروشگاه های زنجیره ای و هاپیرمارکت های بزرگ
      • صاحبان محیط های آموزشی و تربیتی کودکان
      • مدیران و سرپرست های مهد کودک ها
      • طراحان و دیزاینرهای اتاق کودک
      • تولید کنندگان آماده برای رقابت
      • پرستاران بخش کودک و نوزاد
      • کارشناسان حوزه های کودک
      • فروشگاه های سیسمونی
      • شرکت های خدماتی
      • ماماها

        کلام آخر:

        نمایشگاه بین المللی مادر و کودک ایران با تمام ظرفیت های وجودی که در این چند ساله برگزاریش از خود نشان داده است، با اهمیت دادن به مسائل مهم سلامتی مادران و ایجاد بستر مناسب رشد و نموی فرزندان این مرز و بوم، ثابت کرده است که تنها یک نمایشگاه تجاری برخلاف آنچه که همگان در مورد این نمایشگاه می پندارند، نیست! این نمایشگاه با ترویج و تثبیت مسائل سلامتی و رفاهی کودکان در تمام ابعاد ممکنه و همچنین تلاش برای به ارمغان آوردن یک محیط اجتماعی مناسب برای آینده آنان، سعی در ایجاد یک زندگی ایده آل برای تمام فرزندان این مملکت دارد. فراموش نکنید که بهره مندی از چنین نمایشگاه هایی که ارتباط مستقیم با مباحث تربیتی و آموزشی در چهارچوب اصول بهداشتی دارد، می تواند به زودی زود سبب پدیدار شدن یک محیط پاک و بی دغدغه برای کودکان مان شود. نمایشگاه مادر و کودک باتمام کمبودها و کاستی ها همه ساله با قدرت بیشتری برای برپایی در عرصه نمایشگاه های بین المللی کشور، حاضر می شود تا شما مخاطبان عزیز و گرامی با استقبال گسترده ای که از آن به عمل می آورید، سبب دلگرمی تولید کنندگان داخلی در این صنعت و همچنین باعث رونق اقتصادی مطلوب برای تمام فعالان این زمینه بشوید.