سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه نمایشگاه پزشکی در ایران و جهان

مقدمه:

 

علم پزشکی در ابتدا برای انسان های نخستن وجود نداشت. نبود علم و کشف مباحث مختلف پزشکی در آن زمان سبب بروز عقاید قومی و قبیله ای در مورد ولادت ها و مرگ و میرها و حتی بیماری های آن دوران شده بود تا جایی که به گفته تاریخ نویسان و محققان آمده است که در آن زمان منشا بیماری را اراده الهی و نفرین های جادوگران و یا از این قبیل می دانستند و در پی درمان آن بیماری، به همین موارد اکتفا می کردند. با گذر زمان اندک اندک انسان ها به خواص دارویی گیاهان دست یافتند که سبب درمان و جلوگیری از بسیاری از بیماری های خطرناک شد! در کنار این گذر سریع زمانی، انسان ها به مباحث پزشکی مهمی دست یافتند که سبب حفظ جان خود و دیگران مردمان در قبال گروهی از میکروب ها و بیماری شد. در واقع اینطور می توان مطرح نمود که در طول یه قرن گذشته با پیشرفت هایی که در زمینه های پزشکی در هر جای دنیا بوجود آمده است، بسیاری از بیماری ها و مشکلات پزشکی قابل درمان شده اند و آن دسته از بیماری هایی هم که درمانی برایشان در حال حاضر وجود ندارد، در اولویت کاری تمامی محققان و دانش پژوهان رشته های پزشکی قرار گرفته شده اند تا برای آن ها هم یک راه درمانی مقرون به صرفه بوجود آید.

پزشکی در ایران:

اگر بخواهیم به جستجو تاریخ دقیق ورود علم پزشکی به کشور خود بپردازیم کاملا از موضوع این مقاله، دور خواهیم شد اما می توان در این قسمت بجای بررسی علم پزشکی از دیرباز تا کنون؛ به مسئله پزشکی امروزه ایران بپردازیم که در چهارچوب قوانین گردآوری این مقاله نیز قرارخواهد گرفت! پزشکی که در حال حاضر در تمام نقاط مختلف جهان صورت می پذیرد، پزکشی مدرن است. پزشکی که نه تنها در کلمه بلکه در عمل هم از تکنولوژی ها و فناوری های نوینی بهره می گیرد و مخالف هرگونه عقب گردی در زمان، به جهت استفاده از وسایل ابتدایی و روش های سنتی می باشد. جالب است بدانید با توجه به مدرن بودن علم پزشکی در تمام ابعاد آن ولی هنوزم که هنوز است بسیاری از مردمان عزیز کشور ما بجای اتکا به تجویز و تشخیص پزشک خود به سراغ رمال ها یا همان جادوگران عصر گذشته برای درمان و حل مشکلات پزشکی خود می روند!!!  اولین مرکز آموزش پزشکی مدرن در قسمتی از مدرسه دارالفنون و به تلاش امیرکبیر در سال 1230 شمسی ساخته شد و بنا به گفته تاریخ اولین معلم این مرکز آموزش پزشکی در ایران نیز ادوارد پولاک اتریشی بود که به عنوان که دبیر برجسته در علم پزشکی و همچنین علم داروسازی مشغول به کار شد. ادوارد پولاک به طور تدریجی و بواسطه کمک شاگردان ایرانی خود به سرعت زبان فارسی را آموخت و بعد از آن سعی در تالیف و معادل سازی واژه های فرانسوی پزشکی به فارسی نمود (لازم به ذکر است در آن زمان، کشور فرانسه در کنار سایر قابلیت های نظامی و سیاسی خود به عنوان یکی از قطب های پزشکی جهان نیز نامیده می شده است.) تا سرانجام کتاب پزشکی به زبان شیرین فارسی را که اولین کتاب تالیف شده در زمینه پزشکی مدرن در ایران بود را به چاپ رسانید! فعالیت های مثبت ادوارد پولاک تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که این معلم فقید پایه گذار بسیاری از اقدامات پزشکی مدرن در ایران مانند: انجام نخستین عمل جراحی مدرن در ایران و همچنین انجام عمل کالبد شکافی که اولین نمونه از بررسی های پزشکی قانونی نیز محسوب می شود، اشاره داشت. از پیچ و خم تاریخی پیشرفت پزشکی در ایران که بگذریم به شرایط کنونی پزشکی خواهیم رسید؛ شرایطی که در حال حاضر از نظر موقعیت جهانی برای کشور ما یک افتخار محسوب می شود چرا که بسیاری از پزشک های حاذق در جهان ملیت ایرانی دارند و در همین کشور خودمان نیز مشغول به خدمت رسانی به مردم می باشند اما در کنار این همه حسن خدمت رسانی نباید این نکته را فراموش کنیم که تعرفه های پزشکی در کشور ما برای قضر زیادی از مردم، طاقت فرسا تلقی می شوند و برای پرداخت هزینه های درمانی و اصلا برخورداری از امیتازات درمانی دچار مشکلات زیادی می باشند البته این قضیه تنها به  کشور ما اختصاص پیدا نمی کند و گریبانگیر بسیاری از کشورهای پیشرفته و مطرح شده نیز می باشد. موضوع پزشکی و درمانی انقدر پر اهمیت است که سازمان جهانی بهداشت با تدوین یک سری سیاست های جهانی و دادن مسئولیت به کشورهای مختلف و بخشیدن امیتاز سفیر بودن به اشخاص با نفوذ آن کشورها، سعی در برطرف نمودن این دسته از مشکلات جهانی داشته است.

تاریخچه نمایشگاه پزشکی در ایران و جهان:

علم پزشکی که با توجه به ورود تکنولوژی و ماشین آلات پزشکی به یک صنعت تبدیل شده است. یکی از صنایع مهم جهانی به منظور ایجاد تعاملات اقتصادی - سیاسی و همچنین بسترساز پیشرفت بیش از پیش پزشکی برای تمام کشورهای دنیا شده است.این صنعت هم همانند سایر صنایع دیگر، بیشتر مانور خود را در نمایشگاه های مربوط به خود می دهد. نمایشگاه های پزشکی در ایران و جهان خوشبختانه فراگیر شده اند و همه ساله نمایشگاه های پر بازده ای در تمام نقاط مختلف جهان برگزار می شود. اگر بخواهیم برای مثال از نمایشگاه های بزرگ جهانی استفاده نماییم باید به طور قطع از نمایشگاه پزشکی آلمان تحت عنوان مدیکا نیز نام ببریم. این نمایشگاه در حال حاضر بزرگ ترین نمایشگاه پزشکی کل دنیا محسوب می شود که در آن بخش های مختلف: تجهیزاتی، دارویی و پزشکی مطرح می شود و همه ساله تعداد بیشماری از متخصصان و کارشناسان پزشکی مطرح برای حضور در این نمایشگاه و کنفرانس های مروبط به آن، شرکت می کنند تا آخرین دستاورها و مقالات فرضی اما تحقیق شده خود را در بخش های گفته شده به معرض دید همگان برسانند. این را هم باید خاطر نشان کرد که این نمایشگاه در سال گذشته یعنی در سال 2016 با تعداد خارق العاده چهارهزار و هشتصد و پنجاه غرفه شروع به کار کرده است و حدود صد و سی هزار بازدید کننده از صد و بیست کشور مطرح دنیا را برای تماشای خود کشانیده است! و اگر بخواهیم از نمایشگاه برجسته داخلی خود که دومین نمایشگاه بزرگ خاورمیانه نیز محسوب می شود یادی کنیم باید به نمایشگاه هلث که دارای بخش هایی نظیر: تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی و خدمات سلامت ایرانی می باشد اشاره کنیم. لازم به ذکر است که این نمایشگاه هر ساله در مکان نمایشگاه های بین المللی تهران و در ماه اردیبهشت، شروع به کار می نماید. در پایان این را هم باید گفت که مکان اول در بین نمایشگاه های پزشکی خاورمیانه به نمایشگاه عرب هلث تعلق می گیرد که در کنار رتبه اول در خاورمیانه، صاحب رنکینگ دومی جهان در زمینه صنعت پزشکی نیز می باشد!

اهداف نمایشگاه پزشکی در ایران و جهان عبارتند از:

v    ارائه دستاوردها و معرفی محصولات و خدمات در ابعاد گسترده بین المللی

v    شناخت روش های نوین پزشکی و ارتباط مستقیم با کمپانی های بزرگ فعال در زمینه پزشکی

v    آشنایی و شناخت رقیبان تجاری و برنامه های سازمان یافته آن ها

v    ایجاد فرصت سرمایه گذاری برای پیشبرد فعالیت های مربوطه

v    شناخت مواد اولیه نوین و همچنین تعامل با گروه های خدمات رسانی مشغول در این زمینه

v    آشنایی و شناخت بازارهای خارجی و در صورت امکان ایجاد برنامه ریزی برای حضور برجسته در آن بازارها

v    ایجاد فرصت های شغلی مطلوب

v    به روز کردن دانش های فنی و آشنایی با دستاوردهای جدید صنعتی

v    امکان ملاقات با متخصصان و مدیران برجسته در زمینه پزشکی

v    حضور در جلسه ها،  کنفرانس ها و کارگاه های آموزشی و تخصصی

v    امکان وجود کشف استعداد و یافتن نخبگان و متخصصان جدید

اطلاعاتی پیرامون برگزاری نمایشگاه پزشکی ایران:

در روز افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین المللی پزشکی ایران، صحبت هایی مبنی بر رشد تولیدات داخلی تجهیزات پزشکی و مد نظر قرار دادن سطح درخواستی در مقایسه با سایر بازارهای خارجی انجام گرفت شد. دیگر مبحث بیان شده در افتتاحیه بیستمین جشنواره هلث ایران، مربوط به ایجاد بازار خرید دو هزار میلیارد تومانی دارو و تجهیزات پزشکی از موسسات و شرکت های دانش بنیان از سوی وزارت بهداشت بود که بنا به اظهارات بیان شده بیشتر سهم این بازار را شرکت های دولتی در اختیار خود قرار داده اند. در بخش دیگری از سخنرانی های افتتاحیه، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیمارستان های دولتی قدرت خرید بالایی دارند و وزارت بهداشت، دستورالعمل هایی صادر کرده است و این بیمارستان ها موظف هستند، تجهیزات داخلی را خریداری نمایند همچنین هرگاه بین تجهیزات پزشکی تولید داخل و خارجی، محصول مشابهی وجود داشته باشد، ترجیح می ‌دهیم از تولید داخلی استفاده نماییم و این موضوع به تمام بخش های مختلف سازمان پزشکی ایران ابلاغ شده است. وی در ادامه بیانات خود افزود: این سیاست خریدی، علاوه بر مد نظر قرار دادن کیفیت و دسترسی به تجهیزات پزشکی به حمایت از تولید داخل و رضایت بیماران نیز توجه کامل می کند. رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به اهمیت برپایی این دسته از نمایشگاه های پزشکی در ایران پرداخت و از تمام شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی که نمایندگانی برای حضور در این نمایشگاه ها می فرستند نهایت تشکر و تقدیر را به عمل آورد. در پایان سخنرانی های روز افتتاحیه مسدولان برگزاری نمایشگاه نیز به وجود شرایط سخت رقابتی با کمپانی های سازنده و فعال خارجی در زمینه های پزشکی و دیگر صنایع وابسته به آن پرداختند و به این موضوع که تولید داخلی تجهیزات پزشکی، به هیچ عنوان کار راحتی نیست و رقابت بین تولید کنندگان داخلی با خارجی بسیار سخت می باشد، اشاره داشتند. همچنین با بیان اینکه تولید کنندگان خارجی، سرمایه و امکانات بیشتری دارند و به همین علت، ما گاهی تضمین خرید تولیدات داخلی را انجام می دهیم تا شرکت های سازنده تجهیزات پزشکی داخلی تسلیم قدرت کمپانی های بزرگ پزشکی دنیا نشوند و به همین منظور، محدودیت های واردات تجهیزات پزشکی را نیز اعمال می کنیم و هرجا که توان داخلی از نظر کمی و کیفی پاسخگوی نیاز بازار باشد، واردات محدود می شود. بیستمین نمایشگاه بین المللی ایران هلث با حضور چهارصد شرکت داخلی و دویست شرکت خارجی در 13 سالن، شروع بع کار کرد و به پایان رسید. اما مسئولان برگزار کننده از نبود فضای مناسب برای برخی شرکت ها و عدم پیش بینی این حجم از استقبال از سوی مقامات اجرایی، ناراضی بودند که البته با گرفتن قول های مساعدتی برای برپایی هر چه بهتر این نمایشگاه در سال دیگر، کمی از نارضاتی آنان کاسته شد.

کلا آخر:

نمایشگاه بین المللی پزشکی ایران در حال حاضر مخاطب های بسیار زیادی را در سرتاسر جهان به خود اختصاص داده است. در این سری از نمایشگاه ها دستاوردها و توانایی های داخلی با پیشرفت ها و پتانسیل های برون مرزی درجه یک جهانی در هم آمیخته می شوند و سبب ایجاد یک نمایشگاه جهانی می کنند. با این همه پیشرفت و اقرار کمپانی های مهم و فعال در صنعت پزشکی در اینکه ایران به زودی یکی از قطب های اساسی این صنعت در جهان خواهد شد اما هنوزم که هنوز است مسئولان مربوطه، به این صنعت بی مهری می کنند و با از دست دادن فرصت های جهانی برای گسترده تر کردن تعاملات و معاملات و عدم سعی در جبران کمبود ها، اجازه حضور پررنگ تر تولید کنندگان داخلی را در مجامع بزرگ تر و باشکوه تر جهانی را نمی دهند! صنعت پزشکی می تواند کمک شایانی به بخش اشتغال ‌زایی و صادرات غیرنفتی کشورمان داشته باشد اگر دچار کمبود ها و بی مهری ها نشود؛ بر این اساس، طبق تصمیماتی که از سال‌های گذشته اتخاذ شده رویکرد نمایشگاه پزشکی از نمایشگاه نمایشی به یک نمایشگاه پایه برای صادرات بخش های مختلف این صنعت بدل شده است تا مزیت‌ های اقتصادی کشور را بر پایه و سیاست ‌های اقتصادی مقاومتی در این حوزه پیش ببرد. بر همین اساس در چند سال گذشته، بیشتر شرکت ‌کنندگان در این نمایشگاه بیشتر، شرکت ‌های بازرگانی و تجاری بودند اما امروز اکثریت غرفه ‌داران را تولیدکنندگانی تشکیل می‌دهند که با تخصص و دانش داخلی یا با سرمایه گذاری مشترک توانسته ‌اند سهم کوچکی در پیشرفت علم پزشکی این مرز و بوم از خود برجا گذاشته باشند.نمایشگاه بین المللی ایران هلث، سبب ایجاد فرصتی مغتنم می شود تا فعالان این حوزه بتوانند ارتباط بهتری با مدیران بیمارستان ها و مراکز درمانی در سطح کشور برقرار کنند. همچنین شرکت در نشست های تجاری و کنفرانس ها و برنامه های جانبی، می تواند علاوه بر ارتقاء سطح دانش و آگاهی تولید کنندگان و پژوهشگران، بستر مناسبی جهت آشنایی، تعامل و توسعه شرکت ها فراهم آورد. به نمایش گذاشتن توانمندی های صنعت سلامت ایران، رونمایی از فناوری های روز دنیا، ارتقای توریسم درمانی، حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان نخبه و ارتباط با مراکز درمانی و آموزشی، از جمله اهداف مدنظر جهت برگزاری نمایشگاه است.