سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محاسن متریال های نوین غرفه سازی

پیش گفتار:

 

در حال حاضر متریال ها و مواد اولیه زیادی در طراحی و غرفه سازی به کار می رود که هر کدام کاربرد ویژه ای برای یک نمایشگاه بخصوص دارد. اما موضوعی که ما قصد بررسی و ارائه آن را داریم، محاسن متریال های نوین غرفه سازی است که امروزه برای هر غرفه کوچک و بزرگی مورد استفاده قرار می گیرند. متریال های نوین غرفه سازی در حال حاضر از موادی تشکیل می شوند که عایق صوت و حرارت، سبک و نصب و بارگذاری آن ها بسیار سریع و آسان باشد! در واقع محاسن کلی متریال های نوین غرفه سازی نسبت به متریال های سابق در جهت طراحی غرفه و غرفه سازی؛ تنها سرعت نصب در ابتدای کار و جمع آوری آن ها در انتهای پروژه، کیفیت بالا و همچنین نصب بسیار ساده در کنار وزن کم نیست، چرا که قطعا متریال های نسل گذشته نیز در مقابل متریال های قدیمی تر از خود، از سرعت بالاتری برخوردار بوده اند و همچنین کیفیت بهتری داشته اند اما تفاوت در نوع دیدگاه به متریال های نوین در صنعت غرفه سازی است. متریال های کنونی قطعا باید از سرعت اجرایی،‌ سرعت نصب و همچنین کیفیت بالایی برخوردار باشند که اگر نباشند چیزی برای ارائه کردن به غرفه سازان نخواهند داشت! تفاوت متریال های نوین و یا محاسن آن ها نسبت به متریال های قبل از خود تنها در یک کلام خلاصه می شود و آن، امکان ایجاد بهره گیری بیشتر از تکنولوژی های روز جهانی می باشد. بله درست متوجه شده اید؛ متریال های نوین غرفه سازی امروز با توجه به نوع و فریم حالتی که در طراحی و ساخت خود دارند، امکان بهره گیری هر چه بهتر و کامل تر از تکنولوژی های مربوط به صنعت غرفه سازی و نمایشگاهی را برای طراحان و صاحبان غرفه ها بوجود می آورند که همین امر سبب تاثیر گذاری و ماندگاری بیشتر در ذخن مخاطب و همچنین جذب بازدید کننده بیشتر در یک نمایشگاه میان رده معتبر می گردد!

 

متریال های نوین غرفه سازی:

متریال های نوین غرفه سازی انواع و اقسام مختلفی دارند که قطعا پرداختن به هر کدام از آن ها، از توان این مطلب خارج است. اما نکته مهمی که در قسمت قبل هم به آن اشاره کوچکی داشته ایم، این است که واقعا متریال های نوین غرفه سازی چگونه سبب انتقال تکنولوژی از عرصه های علمی به عرصه های رقابتی و با حتی همین نمایشگاهی شده است؟! و اینکه آینده این دسته از متریال ها غرفه سازی چه خواهد بود؟ آیا به زودی ما شاهد طراحی و برپایی غرفه ای در میان زمین و آسمان خواهیم بود؟ که البته خیلی هم دور از ذهن نیست؛ متریال های نوین غرفه سازی با توجه به اینکه در عصر غرفه های مدولار نوین قرار گرفته اند، در همان کارخانه های طراحی و تولیدی این دسته از غرفه ها، به کار گرفته می شوند تا یک گام، طراحی و غرفه سازی را برای تمام کسانی که در این حرفه مشغول هستند را آسان تر نمایند. برای غرفه سازی و استفاده از متریال های نوین گوناگون باید ابتدا به نوع نمایشگاه و یا اجتماعی که برای حضور در آن به دنبال غرفه هستیم، دقت نماییم! برای مثال بهتر است به چند مورد زیر توجه ویژه ای نمایید؛

v    نمایشگاه های عمومی: شاید خیلی از دوستان و عزیزان طراح با شنیدن نام عمومی در کنار نام نمایشگاه، خیلی رقبتی برای به چالش کشیدن خود برای زدن یه طرح ایده آل و خارق العاده برای یک حضور پر رنگ و فعال در نمایشگاه را نداشته باشند، که به چنین دوستان و عزیزان طراحی باید گفت: کاملا در اشتباه هستید! نمایشگاه های عمومی درست همان میدان و عرصه رقابتی است که هر طراح و ایده پردازی باید برای حضور هر چه بهتر در آن خود را به چالش بکشد! در واقع این دسته از نمایشگاه های هستند که با حداکثر ظرفیت عمومی برگزار می شوند و اجازه حضور هر کسی با هر فکر و ایده را در نمایشگاه می دهند. نمایشگاه های عمومی به خودی خود برای احترام گذاشتن به مخاطبان مقابل که قطعا مردم می باشند، استافده از ابزار و متریال های نوین را طلب می کنند. البته باید گفت شاید اغلب چنین نمایشگاه هایی در ابعاد محلی و یا استانی برگزار شود اما گاهی همین نمایشگاه های عمومی در ابعاد بین المللی برگزار شده اند و می شوند که باید تنها به استفاده از همین متریال های نوین غرفه سازی در این جور نمایشگاه ها ایستاد و دید که طراحان حاضر شده در این عرصه رقابتی، چگونه محاسن متریال های نوین غرفه سازی را به کار می برند و به تصویر می کشند!

v   نمایشگاه های تخصصی: اگر در نمایشگاهی حاضر شدید و نتوانستید متوجه متریال های نوین به کار رفته در غرفه های آن بشوید، مطمئن باشید که وارد یک نمایشگاه تخصصی تبار شده اید؛ البته نمایشگاه های تخصصی اغلب از نمایش عمومی برخوردار نیستند و تنها از میهمانان و بازدید کنندگان مربوط به موضوع برگزاری برای حضور در چنین نمایشگاهی، دعوت به عمل آورده می شود. در نمایشگاه های تخصی آنقدر موارد و مباحث مختلف نوین برای معرفی و ارائه وجود دارد که قطعا دیگر ذهن شما درگیر مسائل سازه ای نوین غرفه های آن نمی شود که البته امری است کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر! 

v   نمایشگاه های اختصاصی: درست ترین جای بهره گیری از محاسن متریال های نوین غرفه سازی در نمایشگا های اختصاصی می باشد؛  نمایشگاه های اختصاصی نمایشگاه هایی هستند که جهت معرفی و ارائه خدمات و محصولات داخلی یک کشور، در کشور دیگری برگزار می شوند تا سبب بهبود روابط فی ما بین و همچنین تقویت تعاملات بین دو کشور شود. البته برگزاری و کلید زدن چنین نمایشگاهی خیلی کم هزینه نیست تا بتوان در آن از متد ها و متریال های نوین غرفه سازی استفاده نمود؛ اما در صورت برگزاری و آغاز به کار می تواند سبب یک نمایش ایده آل برای تمام کسانی باشد که از متد ها و متریال های نوین غرفه سازی بهره می گیرند!

v   نمایشگاه های مجازی: با شنیدن نام نمایشگاه های مجازی؛ اسم هایی نظیر: سازه، ساخت و ساز، مصالح، مواد اولیه، متریال و غرفه سازی را از ذهنتان کاملا خارج کنید! نمایشگاه های مجازی نمایشگاه های هستندکه اصلا برای زمینه های معاملاتی مناسب نیستند چرا که خریدار باید از نزدیک جنس مورد نظر خودش را ببیند و فرشنده هم باید از نزدیک خریدار را مشاهده نماید تا معامله بینشان، رقم بخورد! نمایشگاه های مجازی با استفاده از فناوری ها و وسایل ارتباطی مختلف برگزار می شوند که نه نیازی به هزینه های زیاد دارند و نه نیازی به داشتن مکان و زمان معین! تنها چیزی که این نمایشگاه ها طلب می کنند، توجه مخاطبان به مباحث ارائه شده در شروع به کار این دسته از نمایشگاه ها می باشد.

v   نمایشگاه هایی با اقلام فروشی: متاسفانه هنوز هم نمایشگاه هایی این چنین در کشور ما برگزار می شوند که کاملا از معنای اصل و اساس نمایشگاهی خارج است! نمایشگاه همانطور که از اسمش نیز بر می آید؛ مکانی است برای نمایش و در صورت ملاحظه مورد قابل انتخاب و خریدی، پس از اتمام نمایشگاه اقدام کردن برای آن؛ اما متاسفانه اغلب نمایشگاه های ما همزمان با انجام وظیفه نمایشگاهی خود، به نوعی جشنواره فروشی نیز به حساب آورده می شوند که همین امر سبب پایین آمدن کیفیت خروجی های نمایشگاه می شود! نمایشگاه هایی با اقلام فروشی معمولا باید از متد ها و متریال های نوین غرفه سازی در فضای داخلی خود بهره ببرند تا در مدت زمان برگزاری خود، بتوانند میزان فروش بیشتری را برای خود به ارمغان بیاورند.

v   نمایشگاه های اکسپو: نمایشگاه های اکسپو از جمله نمایشگاه های نمایشی به حساب آورده می شوند که اتفاقا بهترین مکان برای اجرا و به کارگیری متریال های نوین در قسمت های مختلف نمایشگاهی می باشند. نمایشگاه های اکسپو معمولا با اهدافی نظیر: انسانی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، فنی و حتی معماری برگزار می شوند که در تمام دوره های برگزاری خود، از تکنولوژی ها، متد ها و متریال های جدید عصر خود، استفاده کرده اند!

محاسن متریال های نوین غرفه سازی عبارت است از:

v   نصب و به کارگیری راحت و آسان

v   حجم کم و وزن پایین

v   سرعت نصب بالا

v   کیفیت قابل توجه در مقابسه با سایر متریال های گذشته

v   حمل و نقل آسان و عدم احتیاج به ماشین آلات سنگین برای آن

v   پوشش داده شده با عایق های صوتی

v   پوشش داده شده با عایق های حرارتی

v   مقاوم و مستحکم

v   انعطاف پذیری زیاد برای اجرای طرح های گسترده

v   امکان بهره وری وسیع

v   چندین برابر کردن سرعت فاز اجرایی غرفه سازی

v   قابلیت پوشش دهی سازه

v   خاصیت ضد آبی و ضد زنگ زدگی (اغلب متریال های نوین این گونه هستند نه همه آن ها!)

v   قابلیت حمل بار زیاد

v   قابلیت ایجاد جلوه های نورپردازی ویژه

v   قابلیت ایجاد و اجرای تکنولوژی های روز جهانی

لازم به ذکر است که تمام موارد فوق، از مزایا و محاسن متریال های نوین غرفه سازی برای نمایشگاه های کوچک و بزرگ داخلی و خارجی می باشد که قطعا با بهره گیری از چنین متریال هایی در طراحی و ساخت غرفه، می توان درصد موفقیت خود را به طور چشم گیری افزایش داد. اما در مقابل این همه مزیت و حسن، باید گفت حرف اول و آخر را در متریال های نوین غرفه سازی کنونی، پورفایل های آلمینیومی می زنند؛ پروفیل هایی که تمام مزایای ذکر شده را دارا می باشند و تنها عیبشان، ضربه خوردن و از دست دادن قابلیت استحکامی خود می باشد! البته تمام متریال های نوین از سازه های آلمینیومی ساخته و پرداخته نشده اند اما درصد قابل توجهی از آن ها، آلمینیومی هستند.

محاسن پروفیل های آلمینیومی:

v   استحکام و قدرت انعطافی بالا: مقایسه های بیشماری بین پروفیل های آلمینیومی با سایر سازه های ساخته شده از متریال های نوین وجود دارد که باید بطور منطقی به هر کدام از این موارد مقایسه پرداخت؛ قطعا سازه های آلمینیومی در مقابل سازه های امروزی پیشرفته نقاط ضعف بسیاری را دارا می باشد اما در مقایسه با بسیاری از سازه های دیگر، برتری های زیادی را نیز با خود به همراه دارد! یکی از موارد مثال زدنی برای این دسته از پروفیل های آلمینیومی، استحکام بالا و قدرت انعطافی خارق العاده آن ها می باشد که اجازه زدن طرح های بیشتری را برای طراحان و غرفه سازان همین ویژگی، به ارمغان می آورد!

v   سختی سازه آلمینیومی: صفت سختی معمولا با سپری شدن مدت زمان زیاد، به سازه ای تعلق می گیرد. سازه آلمینیومی نیز از دسته سازه هایی است که این صفت را در مدت زمان زیاد کارگیری خود بدست آورده است و به هیچ عنوان نمی توان از آن چشم پوشی کرد! برای درک بهتر و بیشتر شما عزیزان از میزان سختی سازه های آلمینیومی باید گفت که؛ این دسته از سازه ها در مقابل سازه های یو پی وی سی سختی به اندازه 27 برابری را دارا می باشد که واقعا رقم قابل توجهی است!

v   نحوه اتصال اجزا و قطعات سازه: در بسیاری از سازه ها به سبب بر هم نخوردن شکل و شمایل سازه، معمولا از استحکام و قدرت جذبی قطعات نسبت به یکدیگر، چشم پوشی می شود تنها به بستن نمادین چند روزه قطعات و اجزای سازه ها، بسته می شود؛ اما لازم است بدانید از دیگر محاسن پورفیل های آلمینیومی که از متریال های نوین نیز به حساب می آیند، به سبب بهره گیری از پانچ و لقمه های تو پر آلمینیومی، قدرت اتصال به اندازه خارق العاده ای افزایش می یابد تا جایی که حتی توانایی نگه داشتن ساختمان زده شده بر روی خود را در مقابل بادهای شدید و حتی پس لرزه های کوچک را دارا می باشد!

v   جلوه های زیبایی وصف نشدنی: در مورد قدرت انعطافی سازه های آلمینیومی در خطوط بالا گفتیم و اکنون می خواهیم خاصیت رنگ پذیری و زیبا سازی این دسته از متریال های نوین غرفه سازی را شرح دهیم؛ این دسته از متریال های نوین با رنگ های پودری الکترواستاتیک که در حدود 200 رنگ متنوع و دلربا هستند، در کوره سخت شده و خاصیت ضد ریختگی پیدا می نماید.

v   قابلیت مقاومتی بالا در برابر آتش: حادثه که هیچ گاه خبر نمی دهد، پس بهتر است برای غرفه خود از سازه ای بهره گیری نماییم که در برابر آتش و حرارت توانایی مقابله داشته باشد و زود نابود نشود! سازه های بسیاری هستند که می توانند در کلام مقاوم قلمداد شوند، اما هیمن سازه ها با اندکی بالا رفتن دما در محیط شروع به ذوب شدن و نابود شدن می نمایند که قطعا باعث از بین رفتن سرمایه و تمام هزینه های جاری می شوند. اما سازه های آلمینیومی، از دسته سازه هایی هستند که تا آخرین دمای ممکنه، مقاومت خود را در برابر آتش و حرارت از دست نمی دهند و تنها در شرایطی که خود ساختمان نابود شود، آن نیز از بین می رود!

v   سازگاری با جوهای مختلف آب و هوایی: جوهای مختلف آب و هوایی یعنی ایجاد تغییرات در دمای محیطی که سازه ها در آن به کار گرفته می شوند! بسیاری از سازه ها با اندکی بالا و پایین شدن دمای محیط پیرامونی خود، بلافاطه تغییر حالت می دهند و استحکامات خود را بطور تمام و کمال از دست می دهند؛ در حالی که سازه های آلمینیومی نوین امروزی به هیچ عنوان چنین رفتاری در مقابل تغییرات جوی محیط پیرامون خود ندارند و تازه در شرایط اقلیمی سخت، کارایی خود را نشان همگان می دهند.

کلام آخر:

طراحی غرفه و غرفه سازی یک هنر است؛ هنری که تنها در نمایشگاه به چشم خواهد آمد و تاثیرات خود را خواهد گذاشت! متریال های نوین غرفه سازی امروز هم برای ارتقا سطح همین هنر به کار گرفته می شوند. متریال هایی که دیگر سنگین نیستند، دیگر پر هزینه نیستند، دیگر اثرات زیست محیطی ندارند، دیگر تک منظوره نیستند و در یک کلام؛ مقرون به صرفه قلمداد می شوند. خوشبختانه سطح طراحی ، ایده پردازی و غرفه سازی در کشور ما بسیار افزایش یافته است و قابلیت رقابت با بسیاری از طرح ها و کمپانی های غرفه سازی جهانی را دارا می باشد که این خود، تنها به علت پیداش متد ها و متریال های نوین مربوط به این دسته از ساختمان های نمایشگاهی می باشد. در پایان با یک جمع بندی کلی می توان این طور عنوان کرد که: غرفه سازی درون مرزی ایران، با توجه به گذشت زمان و انتقال روش ها و دستاوردهای نوین جهانی به آن، تغییرات زیادی پیدا کرده است که همین تغییرات، سبب رقم خوردن اتفاقات دلچسب در صنایع نمایشگاهی و غرفه سازی ایران گشته است. برای مثال می توانیم به استفاده مطلوب از کفپوش های آماده به جای کف های چوبی و پارکتی، استفاده از تجهیزات نوری نوین و روش های نور پردازی مناسب در غرفه ها، امکان اجرای صد در صد طرح های از پیش زده شده و خریدن زمان برای اجرای پروژه غرفه سازی اشاره کرد. فراموش نکنید که متریال های نوین همانطور که از اسمشان بر می آید، نوین هستند و نمی توان به طور قطع گفت که برای هر غرفه سازی در نمایشگاه داخلی و خارجی، مناسب است!