سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته

دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته

پیش گفتار:

 

ایران کشوری است در نواحی شمالی و جنوبی خود به آب های فراوانی ختم می شود و از این لحاظ یکی از کشورهای مهم و فعال در زمینه محصولات دریایی در منطقه به حاسب می آید. به یاری خدا دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته با رویکردهایی که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت، برگزار شد و توانست سبب جذب سرمایه گذاری های مطلوبی در زمینه های صیادی و پرورشی در کشور شود. در نمایشگاه بین المللی شیلات که در تاریخ 3 لغایت 6 آبان ماه سال 1396 برگزار شد؛ شرکت های تولید کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات پرورشی و نگهداری آبزیان، امکانات و تجهیزات شکار آنان، محصولات فرآور شده از شیلات، کمپانی های تهیه غذای جانوران آبی، پرورش دهندگان بچه ماهی، تجهیزات و تاسیسات عایق شده، طراحان پمپ های آبی و ایضا دستگاه های تصفیه آب، شرکت های بسته بندی، مواد غذایی آبزیان و مکمل های لازم آنان، ارائه دهندگان وسایل جا به جایی شیلات، تولید کنندگان صنایع وابسته به پرورش ماهی های زینتی و آکواریومی، غرضه و ارائه انواع تجهیزات تفریحات آبی از جمله ماهیگیری،‌ ارائه خدمات مرتبط با بهداشت و درمان آبزیان و سایر گروه های فعال در این حیطه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران حضور به هم رساندند.

کمی آشنایی با شیلات (Fisheries    ):

شیلات یک شاخه از علم مرتبط با صنایع آبی است که هم پایدار است و هم از نظر اقتصادی به صرفه؛ در دنیا برای علم شیلات دو زمینه مهم فرآوری قرار گرفته است که یکی حوزه آبزی پروری (Aquaculture ) و دیگری حوزه ماهیگیری (Fishing) است. خوشبختانه و یا متاسفانه صنعت شیلات ایران به نسبت سایر کشورهای پیش افتاده در این صنعت، به نسبت تغییر و تحولاتی که در 50 سال گذشته در آن حادث شده است یک صنعت جوان تلقی می شود که باید با احتیاط فراوان آن را به بلوغی کامل رساند! برای سطح ارتقای این صنعت مسئولین کشوری رشته اکادمی مجزایی را طراحی کرده و آن را وارد سیستم آموزشی کشور کرده اند؛ در رشته شیلات دانشجویان با مباحث مختلف و مرتبط با بیولوژی گیاهی، جانوری و همچنین اکولوژی دریایی آشنایی پیدا می کنند و درباره صید، تکثیر و پرورش و همچنین نگهداری انواع گونه های جانوران آبی نیز اطلاعاتی را به دست می آورند. وارد شدن در زمینه شیلات، آبزیان و همچنین صنایع وابسته دیگر بدون داشتن دانش و آگاهی از اطلاعات مرتبط با آن، هیچگاه نمی تواند سودآور باشد حتی اگر با سرمایه های کلانی بخواهیم وارد این عرصه شویم؛

علوم و صنایع شیلاتی به حوزه های زیر تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

·         ماهی شناسی

·         اکولوژی آب شیری

·         اکولوژی دریا

·         تکثیر و پروش ماهی، میگو، گیاهان دریایی و صدف

·         صید و استفاده از آن

·         فرآوری های محصولات شیلاتی

·         موادغذایی آبزیان پرورشی

توجه داشته باشید در حال حاضر، در کشور ما ایران رشته مهندسی شیلات در مقطع لیسانس در چهار گرایش:

·         بوم شناسی آبزیان

·         صید آبزیان

·         فرآوری محصولات شیلاتی

·         تکثیر و پرورش آبزیان

در حال تدریس می باشد.

با اینکه اقتصاد ایران وابستگی های شدید به ذخایر نفتی و گازی موجود در آن دارد، ولی رفته رفته باید به دنبال زمینه های دیگری برای تامین کمبودهای اقتصادی خود باشیم؛ مثلا به راحتی می توان با کمی توجه به عرصه های شیلاتی و محصولات دریایی خود، به سودآوری های کلانی دست یافت. می توان با اعطای اعتبارات کافی در این خصوص هم برای طیف گسترده ای از جوانان ایجاد اشتغال کرد و هم به منابع اقتصادی قابل توجهی رسید.

تاریخچه صنعت شیلات در ایران:

کلمه شیلات از کلمه شیل که یک ابزار صیادی برای شکار ماهی ما آن هم در نواحی شمالی کشور می باشد، استخراج شده است. شروع فعالیت های شیلاتی ایران از سال 1219 شمسی یعنی درست همزمان با سلطنت محمئ شاه قاجار آن هم به صورت اجاره سالیانه قسمت جنوبی دریای خزر آغاز شد. اجاره دادن قسمت جنوبی دریای خزر برای فعالیت های آبی تا 80 سال یعنی تا سال 1299 شمسی ادامه پیدا کرد. تا قبل از به تخت نشستن محمد شاه قاجار، سایر حاکمان وقت و البته بزرگان هر منطقه به میل خود نواحی آبی موجود در ملک خویش را به اتباع خارجی به خصوص روسی ها اجراه می دادند که این عمل از سال 1215 شمسی به دستور مستقیم شاه قاجار لغو شد! در سال 1306 شمسی طی قراردادی که میان دولت های ایران و شوروی سابق منعقد گردید، تصمیم بر آن شد که یک شرکت مشترک برای صید و بهره برداری از منابع آبی سواحل جنوبی دریای خزر تاسیس شود و سایر رودخانه های جاری شده از آب های دریای خزر تحت اختیار ایران قرار بگیرند و تا آنان را به صورت سالانه اجاره دهند؛ در سال 1332 با تلاش های بی وقفه نخست وزیر وقت، دکنر محمد مصدق شرکت مشترک ایران و شوروی، شرکت ملی شیلات ایران اعلام شد که این شرکت اولین قدم ساختاری برای صنعت آبی کشور قلمداد شد و آن را شیلات ایران نامگذاری کردند. در سال 1346 شمسی با ایجاد نهاد وزارتی منابع طبیعی که در دی ماه این سال تاسیس شد، شیلات ایران به این وزارت خانه واگذار شد و پس از انحلال آن، مسئولیت شیلات به وزارت کشاورزی سپرده شد.

اولین آیین نامه صید ماهی در نواحی جنوبی دریای خزر در سال 1332 نگارش شد که در آن به فصل های صیادی و فصل های ممنوع شده برای صید و همچنین مشخص کردن مناطق مجاز صیادی اشارات فراوانی شده بود. جالب است بدانید اولین فعالیت های دولتی که در عرصه های آبزیان انجام گرفته توسط اتباع دانمارکی بوده است؛ نخست در سال 1316 توسط پروفسور بلگواد و پس از ایشان در سال 1328 توسط دکتر پطرسن! در سال های 1334 و 1335 یک موسسه تحقیقات ژاپنی با انجام مطالعات زیادی در خصوص نواحی آبی خلیج همیشه فارس توانست اثبات کند که آب های این خلیج در تمام طول سال از قابلیت صید و بهره گیری شیلاتی برخودار است و می توان آن را یک منبع دریایی مهم برای صید انواع ماهی و میگو تلقی کرد. به سبب تلاش های بی وقفه این شرکت ژاپنی در سال 1335 ایران بار دیگر دست به تاسیس شرکت مشترکی این بار در جنوب و با نام ایرانی اما با سهامداری ژاپنی ها زد؛ شرکت ماهیگیری خلیج فارس نام این شرکت بود که پس از گذشت یک سال یعنی در سال 1336 تمام سهام آن به سازمان برنامه ریزی و بودجه وقت انتقال داده شد.

شرکت ماهیگیری خلیج فارس در سال 1340 به دنبال اجرای طرح قانونی شیلات ایران به شرکت سهامی شیلات جنوب که سهامدار آن وزارت دارایی، جنگ، شیر خورشید سرخ و همچنین بانک تعاون کشاورزی بود، در سال 1342 تغییر یافت. این شرکت پس از مشخص شدن سهامدارانش، به سرعت با ایجاد اسکله های صیادی و ناوگان های مختلف دریایی شروع به بازدهی کرد و در سال 1343 اولین آیین نامه صیادی مربوط به حوزه جنوبی را که متشکل است از خلیج فارس، دریای عمان و رودخانه های موجود آن دو، برای آن تعیین نمودند. در طی سال های 1347 تا 1350 به جهت حفظ ارزش محتویات شیلاتی کشور و ماهی های خاویاری و تکثیر سایر گونه های آبزی، کارگاه پرورش و تکثیر ماهیان سد سنگسر و ایستگاه تکثیر پل آستانه تاسیس شدند و پساز انقلاب نیز هر دو شرکت فعال در نواحی شمالی و جنوبی کشور با یکدیگر ادغام شده و تحت پوشش وزارت کشاورزی در سال 1361 با نام شرکت سهامی شیلات ایران قرار گرفتند. در شهریور ماه سال 66 شمسی به پیشنهاد سه رئیس قوه و همچنین موافقت رهبر بزرگ ایران، حضرت آیت الله خمینی (ره) شرکت سهامی شیلات ایران از وابستگی به وزارت کشاورزی منع و به جهاد سازندگی تعلق گرفت و در سال 1369 نیز اولین سازمان مطالعاتی و تحقیقاتی شیلات تاسیس شد! پس از سال 70 تا سال 81 اتفاقات زیادی در بستر شیلاتی کشور به وقوع پیوست که برای اطلاع دقیق از آن ها بهتر است به مراجع معتبری که در خصوص موسسه اطلاعاتی و تحقیقاتی شیلات فعالیت کرده اند، بپردازید؛

معرفی موسسه برگزار کننده دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته:

موسسه تجارت و اطلاعات (ITG)یکی از موسسات با تجربه در امور مرتبط با برگزاری و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی می باشد. این گروه تجاری با سابقه 20 ساله خود تا کنون پایه گذار بسیاری از نمایشگاه های کشور از جمله نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته به  آن بوده است. موسسه ITG یک مشاور برجسته برای یک حضور موفق در نمایشگاه و همچنین دور زدن مشکلات رایج شرکت در نمایشگاه ها به حساب می آید. این شرکت قادر است در کوتاه ترین زمان های ممکنه بهترین تصمیمات را اتخاذ نماید تا از به وجود آمدن چالش ها و نگرانی های احتمالی در آینده جلوگیری به عمل آورد. ارائه خدمات نمایشگاهی تنها بخش کوچکی از قدرت عملیاتی این گروه تجاری و اطلاعاتی است و باید به تیم مجرب، متخصص، با تجربه و البته جوان این موسسه نیز اشاره نماییم که به خوبی با فاکتورهای روز جهانی خود را منطبق می کنند و هیچ گاه از انگیزه آنان کاسته نمی شود! موسسه خلاق آی تی جی در هر زمان و شرایطی حاضر است تا به کمک شما بیاید و در رسیدن به اهداف مد نظرتان شما را همراهی کند. این مرکز با ارائه مشاوره ها مطلوب و انجام برنامه ریزی های از پیش تعیین شده، تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا یک حضور موفق را برای شما کلید بزند؛ ناگفته نماند این موسسه تا چندی پیش تنها یک موسسه کمک رسان برای افزایش میزان موفقیت شرکت کنندگان در نمایشگاه های گوناگون داخلی و خارجی بوده است اما اکنون به دلیل ایجاد زیر مجموعه های بیشماری که در جای جای این مملکت به وجود آورده است، پای خود را کمی فرا تز از یک موسسه مشاوره ای گذاشته و اکنون همگان آن را یک برگزار کننده درجه یک نمایشگاهی می شناسند که بخ صورت تخصصی به کار خود مشغول است.

 

دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته:

دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته ایران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در مساحتی بالغ بر 4500 متر مربع و با حضور 113 شرکت و نماینده داخلی و همچنین 8 کمپانی و نماینده خارجی از کشورهای دانمارک، فرانسه، هند، ترکیه، هلند، اسپانیا، ایتالیا و نروژ برگزار شد. مسئولیت برگزاری این نمایشگاه معتبر آبی را گروه تجارت و اطلاعات ITG بر عهده داشت.

در این نمایشگاه فرصت های بیشماری برای تولید کنندگان، عرضه کنندگان و همچنین پرورش دهندگان داخلی به وجود آمد تا بتوانند در کنار کشورهای پیشرفته و صاحب نام در زمینه شیلات، آبزیان و صنایع وابسته برای خود تجربیات زیادی اندوخته نمایند. البته ناگفته نماند با اینکه مدتی است کمی محصولات و صنایع دریایی ایران دچار نوسانات اقتصادی شده است و به گفته بسیاری از صیادان بازارهای داخلی دیگر شور و هیجان گذشته را ندارند؛ اما با این حال کشورهای خارجه حضور پیدا کرده در این رویداد بین المللی شروع به سرمایه گذاری هایی نیز در حوزه های مرتبط با شیلات، آبزیان و همچنین دیگر صنایع وابسته به آن کرده اند. دومین دوره از برگزاری این نمایشگاه آن هم در ابعاد بین المللی همچون دوره گذشته خود از اهداف ویژه و قابل توجهی برخوردار بوده است که بی اقرار می توان گفت تا حد زیادی با برگزاری این نمایشگاه از سوی ایران، ما توانستیم به آن ها دست یابیم! اهدافی همچون:

·         بستر سازی مناسب برای تعامل و همکاری شرکت های داخلی و خارجی (به ویژه ایجاد راه های ارتباطی مستقیم با مشتریان خارجی)

·         جلب نظر سرمایه گذاران داخلی و مخصوصا خارجی برای ایجاد فرصت های اقتصادی مطلوب در کشور

·         به رخ کشیدن پتانسیل ها و توانایی های موجود در عرصه شیلات و آبزیان و صنایع وابسته به آن

·         ایجاد بستری مناسب برای صادرات محصولات و فرآورده های دریایی ایران

·         سعی در ایجاد برابر کردن میزان تولید و تقاضا در بازارهای درون مرزی

·         عرضه و ارائه آخرین محصولات و دستاوردهای مرتبط با این صنایع

·         تلاش برای آموزش و اهمیت بخشیدن به پرورش آبزیان

·         ایجاد فرصت های بیشتر شغلی در صنعت آبزیان

·         آموزش و فرهنگ سازی در صرفه جویی های غذایی و مکملی جانوران آبی

·         ایجاد تعامل در میان  نهادها و سازمان های بخش خصوصی و دولتی

لازم به ذکر است دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته مطابق است با یازدهمین دوره از رویدادهای صنعت شیلات ایران؛ تمامی شرکت ها و کمپانی های حاضر شده در دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته در زیر گروه هایی همچون:

·         تولید کنندگان و عرضه کنندگان امکانات و تجهیزات تصفیه کنندگان آبی

·         تولید کنندگان مکمل ها و مواد غذایی جانواران آبی و همچنین پرورش دهندگان آنان

·         تولید کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات و امکانات نگهداری و پرورشی شیلات و آبزیان

·         تولید کنندگان ماشین آلات حمل و نقل و منتقل کننده های آبزیان و فرآورده های آبی

·         تولید کنندگان و عرضه کنندگان غذاهای دریایی

·         تولید کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات شکاری و صیادی

·         تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات و تجهیزات مرتبط با نگهداری و پرورش ماهی های زینتی و آکواریومی

·         تولید کنندگان و سازندگان قفس های دریایی

·         شرکت های دانش بنیان صنایع آبی کشور

·         وسایل و تجهیزات عایق شده مرتبط با این صنایع

·         تولید کنندگان و طراحان بسته بندی

·         شرکت های پرورش دهنده جلبک

·         شرکت های پخش و توزیع کننده محصولات آبی

·         شرکت های فعال در عرصه صنایع دستی شیلات، آبزیان و دیگر موارد وابسته

·         بنگاه های معاملاتی آنلاین برای خرید و فروش مقادیر نامتعارف شیلات و آبزیان

·         امکانات و تجهیزات پرورش آبزیان و ماهی های گوناگون

·         ارائه فرآورده های دریایی

·         فرآوری محصولات شیلاتی

·         نهادهای اقتصادی، شرکت های بیمه و همچنین موسسات و بانک های مختلف کشوری

·         عرضه و ارائه خدمات و امکانات دامپزشکی و بهداشتی

·         ارائه انواع داروهای مناسب برای شیلات و آبزیان

·         روش های تکثیر و تولید بچه ماهی

·         و در آخر نیز، تولید کنندگان و عرضه کنندگان تجهیزات رفاهی و تفریحات آبی قرار خواهند گرفت.

 

 

کلام آخر:

دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته به خوبی برگزار شد و پایان یافت. در مدت زمان فعالیت این نمایشگاه، قراردادها و معاملات نسبتا خوبی انجام گرفت و بنا به صحبت هایی که میان شرکت کنندگان رد و بدل شد، امیدوارم تا دوره بعدی برگزاری این نمایشگاه، شاهد پیشرفت های عظیمی در زمینه شیلات، آبزیان و صنایع وابسته به آن ها باشیم! دومین دوره این نمایشگاه در مقابل دوره قبلی آن با رشد قابل توجهی همراه بوده است؛ در دوه قبلی در حدود 44 شرکت کننده داخلی همراه با 8 شرکت کننده خارجی در آن حضور داشته اند و مساحت 2500 متری از نمایشگاه های دائم تهران را به خود اختصاص داده بودند که در دومین دوره از برگزاری آن، به دلیل افزایش تعداد شرکت کنندگان که در حدود 113 تیم مجزا بوده اند؛ مساحتی 4500 متری برای آنان در نظر گرفته شد. البته باید گفت در طول یک سال زمانی که میان دوره نخست و دوره دوم این نمایشگاه ایجاد شده است، متاسفانه ما نتوانستیم تا نظر سایر کشورهای جهان را به صنعت شیلات و آبزی خود جلب کنیم و در این دوره نیز تنها با 8 شرکت و نماینده خارجی در نمایشگاه خود رو به رو شدیم! با این حال فراموش نکنید در فرمت جدید نمایشگاهی ما دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان و صنایع وابسته را برگزار کردیم و این در حالی است که یازدهمین رویداد صنعت نمایشگاهی ایران را به اجرا رسانیده ایم.