سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی

مقدمه:

 

از زمان ابتدایی ترین تمدن های بشری تا امروز، از شرقی ترین تا غربی ترین نقطه در زمین به جرعت می توان اولین علم مهندسی را علم متالورژی و تمام شاخه های آن دانست. شاهد این سخن می تواند این باشد که تمدن مردم در زمان های گذشته، امروزه بر اساس پیشرفت آنها در صنعت متالورژی تمیز داده می شود مانند عصر مس، مفرغ یا در ادامه عصر فولاد که این خود می تواند اهمیت این صنعت را به اندازه ای مشخص کند. از گذشته های دور چه در صنعت نظامی و چه در صنعت ساخت ابزار آلات کشاورزی، زیور آلات و مصالح ساختمانی، کشوری را سرامد می دانستند که در علم متالورژی پیشرو تر باشد همین امر سبب می شد که همواره آهنگران از مهم ترین صنعت گران هر کشور محسوب شده و همواره این گروه برای پیشرفت در این علم همواره در حال تحقیق باشند. این اهمیت امروز بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه دانشمندان و مهندسان جهان قرار گرفته چنان که طبق آمار رسمی دانشگاه MIT   در سال 2014 به تنهایی 40 درصد از کل درامد خود را صرفا از خدمات مربوط به صنعت متالورژی بدست آورده است از این رو می توان این علم را مادر صنعت می نامند. ضرر ها و خسارت هایی که به علت کمبود آگاهی در زمینه ی علم متالورژی امروزه به صنایع خرد یا حتی بعضا کلان در حتی بسیاری از کشور های پیشرفته متحمل صاحبان سرمایه می شود بنا به تخمین های رسمی سالانه مرز 100 میلیارد دلار را رد می کند؛ البته این تازه ضرر های ناشی از خوردگی، فرسوده شدن ماشین آلات، خستگی و شکست ابزار آلات سنگین صنعتی است که اگر این رقم با عدم کیفیت کافی محصول خروجی نیز جمع شود رقم بسیار بسیار بالاتر خواهد رفت. شاید به جرعت یکی از عمده ترین دلایل معروفیت محصولات صنعتی کشور آلمان پیشرفت روز افزون مهندسان آلمانی در صنعت متالورژی است. همه ی اینها صاحبان سرمایه و صنایع را بر آن وا می دارد که برای جلو گیری از این ضرر هایی که در بالا اشاره شد و بدست آوردن خروجی مطلوب تر، حتما با روش های ساخت و تولید و بهبود در تولید و کیفیت علم متالورژی آشنا شوند و آنها به کار گیرند. اما متخصصین این علم قطعا نمی توانند برای تبلیغ علم، فناوری و یا ایده های خود مانند وسایل مصرفی مردم از روش های کلاسیک تبلیغات مانند نصب بنر، تبلیغ در تلویزیون و رادیو و یا دعوت از افراد معروف استفاده کنند چرا که مخاطب آنها عموم مردم نیستند. یکی از مناسب ترین روش های دیده شدن در اینگونه زمینه ها، شرکت در نمایشگاه های تخصصی است که امروز می خواهیم به معرفی یک از آنها بپردازیم.

 

نمایشگاه بین المللی صنعت متالورژی:

همان طور که بالا گفته شد محصولات و علوم تخصصی حتما مشتریان تخصصی دارد. همچنین مشتریان و متقاضیان این خدمات و کالاها نیز باید بتوانند نمونه ی محصولات و خدمات را دیده و با انجام مشاوره و رایزنی با متخصصین اقدام به خرید و یا ثبت قرارداد کنند. پس می توان به جرعت گفت یکی از بهترین روش های تبلیغ که تمام ویژگی های بالا را بتواند در خود جای دهد نمایشگاه های تخصصی است. ایران به عنوان سرامد ترین و پیشرو کشور در زمینه ی علم متالورژی در غرب آسیا می تواند مکان مناسبی برای برگزاری چنین نمایشگاه هایی باشد؛ به همین سبب و بنا به هم راستا شدن با اقتصاد مقاومتی هر ساله در کشور عزیزمان نمایشگاه تخصصی و بین المللی صنعت متالورژی در محل دائم نمایشگاه های تهران برگزار می گردد. این نمایشگاه هر ساله میزبان تعداد زیادی از شرکت های داخلی و خارجی بوده و پذیرای بسیاری از صاحبان سرمایه و صنعت از اقصی نقاط دنیا می باشد که می تواند تا اندازه ی زیادی در زمینه ی جذب سرمایه ی خارجی و اشتغال زایی در زمینه ی صنعت متالورژی موثر واقع شود. حال می خواهیم در ادامه به معرفی و بررسی آخرین نمایشگاه صنعت متالورژی و شرح حوادث آن بپردازیم.

 

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت متالورژی:

آذر ماه سال 1396، تهران میزبان بزرگترین نمایشگاه صنعت متالورژی غرب آسیا بود. این نمایشگاه به نوع خود یکی از بزرگترین نمایشگاه های برگزار شده در زمینه ی صنعت متالورژی در ایران بود. یکی از دلایل عمده ی استقبال بی سابقه ی مشتریان وصاحبان سرمایه از نمایشگاه امسال ، اخذ تائیدیه اتحادیه جهانی نمایشگاه‌های بین‌المللی(UFI) در سال گذشته و اعتماد بیش از پیش شرکت های ارائه دهنده ی خدمات و بازدید کنندگان این نمایشگاه می تواند باشد. چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت متالورژی با حضور 460 شرکت، که از این تعداد 270 شرکت داخلی و 187 شرکت خارجی و از کشور های آلمان، آمریکا، سوئیس، انگلیس، ایتالیا، چین، تایوان، هند، هلند، ژاپن، سوئد، فرانسه، ترکیه، جمهوری اسلوانی، امارات متحده عربی، جمهوری چک، روسیه، اتریش، اسپانیا و کره جنوبی، از 13 تا 17 آذر ماه در فضایی به وسعت 21000 متر مربع در محل دائمی نمایشگاه های استان تهران برگزار گشت. این نمایشگاه به مدت 5 روز از ساعت 9 الی 17 پذیرای بازدید کنندگان بود. مکان های اصلی برگزاری این نمایشگاه سالن های 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 27 و فضای باز محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران بود که شامل بخش های متنوعی در زمینه های:

-       انواع آهن و فولاد

-       معدن و صنایع معدنی

-       آلومینیوم

-       محصولات و ماشین آلات فولادی

-       مس و روی

-       آهن کاری

-       فر و آلیاژ

-       فرآورده های نسوز

-       شیرهای صنعتی

-       لوازم و کنترل سیالات

-       آهنگری

-       فلزات غیر آهنی

-       ریخته گری

-       کوره های صنعتی و عملیات حرارتی

-       نسوزها و سرامیک های صنعتی

-       ماشین کاری

-       قالب سازی

-       متالورژی و صنایع وابسته

-       متالوژی پودر

-       و...

بود. همچنین علاوه بر حضور صاحبان صنایع چندین هیئت تجاری و بازرگانی برای عقد قرارداد های تجاری و بازرگانی و سرمایه گذاری از حدود 21 کشور خارجی نیز در این نمایشگاه حضور به عمل رساندند. از آنجایی که شرح تک تک بخش های این صنعت کار بسیار طولانی و تخصصی است در ادامه به شرح متخصر تعدادی از این بخش ها و محصولات و خدمات آنها می پردازیم:

1.     معدن و صنایع معدنی: ایران با داشتن در حدود 68 نوع ماده معدنی غیر نفتی  و در حدود 37 هزار میلیارد کیلو گرم ماده ی معدنی غیر نفتی کشف شده و در حدود 57 هزار میلیارد کیلو گرم منابع معدنی بالقوه یکی از 15 کشور برتر دارای معادن غیر نفتی است. اما با وجود این حجم منابع طبیعی غیر نفتی، تنها 0.6 درصد از تولید ناخالص کشور را شامل می شود. همین امر لزوم چند برابر شدن توان استفاده از معادن معدنی را عیان می سازد چنان که در سال 1391 تعداد معادن کشور7867 معدن اعلام شده و در سال 95 این تعداد به 7923 معدن افزایش یافته است که از این میزان 5501 معدن فعال و 455 معدن در حال تجهیز و در آستانه ی بهره برداری می باشند. همچنین قرار گیری ایران بین کشور های در حال توسعه ای چون ترکیه و عربستان و هند که سرمایه گذاری های بالایی در زمینه ی صنعت فولاد و دیگر شاخه های متالورژی کردند و بسیار از نظر مواد اولیه و معادن فقیر و محتاج واردات هستند می تواند نشانگر و روشن کننده ی آینده ی بسیار بسیار پر سود این صنعت در آینده ی نه چندان دور بوده و این امر بسیار مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و بخصوص خارجی قرار گرفته است. همه ی اینها لزوم استفاده ی از متخصصین کار آزموده با ایده ها و فناوری های به روز و همچنین مشارکت صاحبان صنایع با شرکت های تولید کننده ی تجهیزات High tech در زمینه ی اکتشافات معدن، حفاری، ابزار های دقیق اندازه گیری و استخراج را مورد توجه صاحبان سرمایه قرار می دهد. در این نمایشگاه نیز شرکت های داخلی و خارجی تولید کننده ی تجهیزات مورد استفاده در این امر و همچنین شرکت های پیمانکاری حفاری معدن اقدام به احداث غرفه نموده بودند.

2.     کوره های صنعتی و عملیات حرارتی: یکی از اساسی ترین فرآیند های متالورژی، فرایند عملیات حرارتی است. تقریبا تمام قطعات فلزی که شما در زندگی روز مره ی خود از آن استفاده می کنید در فرایند عملیات حرارتی شرکت کرده اند. اما این فرآیند بسیار بسیار حساس بوده و اختلاف چند درجه در دما های بالای 900 درجه ی سانتیگراد باعث نرسیدن به خواص مطلوب و مورد نظر شده و از کیفیت مطلوب خروجی می کاهد. کوره های کلاسیک با استفاده از ترموکوبل های فلزی خطای نسبی قابل توجهی دارند که با افزایش دما این خطا نیز به شکل تصاعدی بالا رفته و فرایند را از شکل ایده آل خارج می کند. همچنین کوره های سنتی به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی چون گازوئیل، گاز و ذغال سنگ، آلودگی زیادی را تولید کرده و برای محیط زیست بسیار مضرند به همین دلیل دولت های مختلف از جمله ایران معافیت های مالیاتی و طرح های تشویقی ای را برای شرکت هایی که از کوره های سوخت فسیلی استفاده نمی کنند در نظر گرفته است. جایگزین بسیار مناسب برای این کوره ها، کوره های القای الکتریکی است. کوره های الکتریکی با خطایی بسیار بسیار کمتر از کوره های کلاسیک عملیات حرارتی را بسیار بهبود بخشیده و قابلیت ثابت نگهداشتن دماهای بسیار بالا را با دقت بالایی دارد؛ از دیگر مزیت های این کوره ها استفاده از انرژی پاک الکتریکی است که با حمل و نقل بسیار آسان تر از سوخت های فسیلی بدون هیچ آلودگی ای خواصی بهتر را به ماده می بخشند. تولید کنندگان این کوره ها نیز با شرکت در این نمایشگاه اقدام به معرفی محصول خود نموده و میزبان صاحبان صنایع بودند.

3.     آلومینیوم: فلز آلومینیوم یکی از پر کاربرد ترین فلز های عصر حاضر است. این فلز به دلیل عدم اکسید شدن در برابر رطوبت در بسیاری از صنایع از محبوب ترین فلز های رایج است. تا حدود صد سال قبل قیمت آلومینیوم از طلا هم با ارزش تر بود چرا که استخراج آن بسیار بسیار هزینه بر بود. پس از ابداع روش هال-هرولت برای استخراج آلومینیوم تا حدود بسیار زیادی از هزینه های استخراج و تولید آلومینیوم خالص کاسته شد. امروزه این روش تا حدودی بهبود یافته اما کماکان اساس تولید آلومینیوم در بسیاری از کشور ها همین روش هال-هرولت می باشد.اما با وجود ارزان تر شدن این روش اما باز هم تولید آلومینیوم در مقایسه با نیاز روز افزون آن در صنایع بسیار گران از آب در می آید همین موضوع توجه ها را به جای تولید و استخراج آلومینیوم به سمت بازیافت این فلز سوق می دهد چنان که تولید یک کیلو گرم آلومینیوم هزینه ای برابر بازیافت 50 کیلوگرم آلومینیوم دارد. تمام اینها موجب توجه سرمایه دارن به یازیافت آلومینیوم شده است که صنعتی بسیار پرسود و آینده دار است از این رو صاحبان ایده و شرکت های تولید کننده ی تجهیزات مرتبط با این امر، اقدام به احداث غرفه در این بخش نموده بودند. همچنین روش های نوین استخراج آلومینیوم، استفاده از نانو ذرات آلومینیوم، بهبود خواص آلومینیوم و مشاوره در مورد خواص آلومینیوم و انتخاب درست آن در صنعت نیز از دیگر غرفه هایی بود که در این بخش به چشم می خورد.

4.     انواع آهن و فولاد: ایران دارای غنی ترین معادن سنگ آهنگ در خاورمیانه بوده و از نظر وجود معادن سنگ آهن جزو ده کشور برتر دنیا است و درجه ی خلوص و کیفیت این سنگ آهن ها نیز در دنیا کم نظیر است. همچنین استفاده بسیار بالا و نیاز روز افزون تمامی صنایع به دنیا به فولاد و مصرف بسیار بسیار بالای آن در قرن اخیر چنان بالا است که بنا به آمار دانشگاه آکسفورد استفاده ی آهن (فولاد) از آغاز قرن بیستم تا امروز 10000 درصد میزان استفاده آهن در تمام تاریخ بشر بوده است. اینها همه، توجه سرمایه گذاران را در زمینه ی فولاد را در کشوری که همانطور که در بالا گفته شد دارای یکی از مرغوب ترین سنگ آهن های جهان با ذخایر بسیار غنی است جلب می کند. همچنین تنوع بسیار بالای انواع فولاد چنان بالاست که در کتاب کلید فولاد بیش از 100000 نوع فولاد معرفی شده است که هرکدام به کاری می آیند و زمینه ی مناسبی برای سرمایه گذاری است. شرکت های تولید کننده ی تجهیزات صنعتی تولید فولاد، تجهیزات استخراج آهن، صاحبان ایده و بسیاری دیگر از متخصصین در این بخش اقدام به ارائه ی خدمات و محصولات خود در این بخش از نمایشگاه نموده بودند.

5.     ریخته گری: روش های بسیار مختلفی برای ساخت و تولید قطعات فلزی در دنیای امروز به کار می رود اما یکی از قدیمی ترین و حتی در امروز یکی از پر کاربرد ترین روش، روش ریخته گری است. ریخته گری روش مادری است که با استفاده از آن می توان بسیاری از قطعات با ساختار های بعضا پیچیده را نیز تولید کرد. در این بخش از نمایشگاه شرکت های ریخته گری آماده ی دریافت سفارش های شرکت های تولیدی مختلف بودند بودند. همچنین شرکت های تولید کننده ی تجهیزات صنعتی مرتبط با ریخته گری مانند تولید کننده های قالب های نسوز، طراحان قالب های ریخته گری، تولید کننده های کوره های مورد استفاده در صنایع ریخته گری و دیگر صاحبان ایده و متخصصان داخلی و خارجی نیز در این بخش اقدام به احداث غرفه نموده بودند.

6.     متالورژی پودر: یکی دیگر از روش های نوین ساخت و تولید قطعات فلزی روش متالورژی پودر است. در این روش به جای ذوب قطعه و تامین دمای ذوب آن، پودر فلز را تا 0.8 دمای ذوب گرم کرده و سپس با ایجاد فشار و پرس آن را در قالب به شکل مورد نظر در می آوریم. این روش امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که دمای ذوب برخی فلزات بالا بوده و تامین این دما بسیار هزینه بر است. اما همانطور که گفته شد این روش احتیاج به پودر فلز دارد که در کشور ما معمولا این پودر ها وارداتی هستند؛ پس یکی از زمینه های سرمایه گذاری مناسب در این زمینه، سرمایه گذاری در زمینه تولید مواد اولیه یعنی همان پودر های مورد استفاده است به همین سبب مهندسان و متخصصین زیادی اقدام به جذب سرمایه داران در این زمینه نموده بودند. همچنین شرکت های تولید کننده ی دستگاه های پرس تخصصی چون CIP و WIP نیز در این بخش آماده ی عقد قرار داد و فروش این تجهیزات به شرکت های تولید کننده ی قطعات به روش متالورژی پودر بودند. همچنین شرکت های تولید کننده ی قطعات به این روش نیز با احداث غرفه اقدام به دریافت سفارش از شرکت های متقاضی کردند.

7.     فلز های نوین: از دیگر بخش های این نمایشگاه می توان به بخش ها و غرفه های مرتبط با فلز های جدید چون تیتانیوم، مولیبدن، پلاتین و تنگستن اشاره کرد. از این بین تیتانیوم و پلاتین به دلیل استفاده های پزشکی و متنوع دیگری چون استفاده در صنعت هوایی و نظامی بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته بود.

 

کلام آخر:

هرساله تعدادی از این نمایشگاه ها در ایران برگزار می شود که نشان دهنده ی آن است که ایران در بسیاری از صنایع از جمله صنعت متالورژی در منطقه یکه تاز بوده و در جهان صاحب نام است که استفاده ی درست از این علم و توان مهندسان می تواند به میزان بالایی در بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال زایی در کشور مفید واقع شود.