سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وا

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته

مقدمه:

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته در محل نمایشگاه های بین المللی تهران از تاریخ 13 دی ماه سال 1396 لغایت 16 دی ماه همین سال شروع به برگزاری کرده است. این نمایشگاه که در سال جاری افتتاح شده است توانسته همچون چهار دوره قبلی خود به خوبی اهمیت ها و ارزش های غذایی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و دیگر محصولات مرتبط را به مخاطبان معرفی نماید و برای این محصولات غذایی، بازار پر رونقی را کلید بزند! نمایشگاه پنجم خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته نسبت به دوره پیشین خود از رشد حدود 20 درصدی برخوردار شد و توانست در روزهای فعالیتی خود، میزبان جمع بیشتری از شرکت کنندگان داخلی و خارجی باشد؛ این نمایشگاه که در ابعاد بین المللی برگزار شد، یکی از شیک ترین و مجلل ترین نمایشگاه هایی بود که در خلال سال 95 و 96 برپا شد و باید بی اغراق گفت با توجه به حضور گسترده تاجران و بازرگانان مختلف داخلی و خارجی، می توان این امید را داد که با حمایت سازمان ها و مسئولان مربوطه خیلی زود نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و سایر صنایع وابسته به یک قطب بزرگ تبلیغاتی – تجاری برای کشورمان تبدیل خواهد شد! لازم به ذکر است این را نیز بگوییم که این نمایشگاه همچون دیگر نمایشگاه های بین المللی ایرانی، از جمله نمایشگاه های حائز اهمیت منطقه ای نیز می باشد و یکی از شاه راه های احیای صنایع خشکبار و آجیل در کل خاورمیانه نیز تلقی می شود.

 

 

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته:

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته که به اختصار آن را IRANNUTEX 2018   نیز می نامند، در محل دائمی نمایشگاه های تهران از تاریخ 13 دی 1396 تا 16 دی برگزار می شود. این رویداد بزرگ بین المللی که با حضور جمعی از مسئولان کشوری اعم از مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت، ریاست محترم سازمان توسعه تجارت ایران، چندی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از هیئت رئیسه انجمن های مختلف و اتحادیه های گوناگون افتتاح شد؛ بستر ساز رقابتی سالم میان شرکت کنندگان داخلی و خارجی بود تا در کنار ارائه و معرفی محصولات خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته دیگر به ارائه و توزیع ماشین آلات فرآوری این محصولات غذایی و همچنین بسته بندی آن ها نیز پرداخته شود. البته ناگفته نماند که در این نمایشگاه به معیارها تجارت بین المللی و همچنین نحوه صادرات خشکبار و آجیل به کشورهای مختلف جهانی نیز پرداخته می شود تا تاجران و واحدهای تولیدی داخلی با سطح استاندارد رقابتی بیش از پیش آشنایی پیدا نمایند.

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته با استقبال قابل توجهی از سوی شرکت کنندگان و بازدید کنندگان عزیز همراه شد که همین تراکم جمعی بالا سبب گشت تا نمایشگاه بین المللی پنجم از شایستگی های زیادی برخوردار شود؛ در این دوره همچون چهار دور گذشته نمایشگاه، عمده شرکت کنندگان را شرکت ها و تعاونی های پخش و توزیع کننده، شرکت ها و کارگاه های بسته بندی، واحدها و بخش های پوست گیری، بو دادن، پاستوریزه کردن محصولات، بخش های درجه بندی کننده آجیل و خشکبار، شرکت های فرآوری میوه های خشک، ارگان های بهداشتی ذی ربط، خلال و پودر کردن خشکبار، زرشک و عناب، سبزیجات معطر و البته خشک، چای و انواع قهوه، زعفران، چاشنی ها و ادویه جات گوناگون و همچنین واحدهای صادراتی غلات، برنج، حبوبات، گندم و ذرت تشکیل می داند و تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند تا در این دوره از تمام متدها و محصولات جدید خود رونمایی بعمل آورند و طیف وسیعی از خدمات خود را به عموم مخاطبان و بازدید کنندگان ارائه نمایند! شایان به ذکر است در قسمت صنایع وابسته به نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل و میوه های خشک ما شاهد حضور شرکت های دانش بنیان، شرکت های بازرگانی، موسسات و نهادهای مختلف کشاورزی همچون کود، ذرت، سم و غیره، انجمن های گوناگون، تشکل های صاحب نام کشوری و دیگر شرکت های فعال در عرصه صنایع تبدیلی و جانبی خشکبار نیز بودیم که بسیار بسیار با حضور پر رنگ خود، سبب افزایش برجستگی های این دوره شدند و آن ها نیز همچون دیگر شرکت کنندگان برای ارئه خدمات نوین و ایده های مبتکرانه شان از هیچ تلاشی مضایقه نکردند.

در خصوص اهداف برگزاری نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته در ادامه توضیح خواهیم داد اما شاید لازم باشد بدانید هدفی که در میان تمامی اهداف مشخص شده از این رویداد بزرگ بین المللی ، اولیت پیدا کرده است تلاش برای بزرگ جلوه دادن نمایشگاه خشکبار و آجیل ایران در کل منطقه و حتی قاره می باشد و به گفته مسئولان برگزاری خیلی زود ما صاحب یک عرصه نمایشی و اقتصادی شایسته در زمینه خشکبار و آجیل خواهیم شد؛ البته ناگفته نماند که برگزاری هر دوره از این چنین نمایشگاه ها ضمن ایجاد اشتغال زایی  و فرصت های مطلوب تجاری و اقتصادی سبب کشف استعدادهای داخلی و آگاهی پیدا کردن به سطح توانایی افراد با انگیزه و نیروهای توانمند داخلی می شود که با توجه به شرایط زمانی که کشور ما در آن قرار دارد، یک لزوم غیر قابل انکار تلقی می شود.

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته به همت شرکت ها و سازمان هایی همچون شرکت مشاوران نمایشگاهی سایا نمای پارسیان، سازمان توسعه و تجارت ایران، معاونت باغبانی و وزارت جهاد کشاورزی، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران، اتاق اصناف و بازرگانی، انجمن تخصصی پسته ایران، اتحادیه های مرتبط و جمع دیگری از شرکت ها و موسسات ذی ربط و صاحب نظر داخلی در مساحت 6 هزار متر مربعی از مجموعه نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد و در آن طبق آمار به دست آمده، 110 شرکت و کمپانی برجسته و مطرح داخلی در کنار دیگر شرکت کنندگان و نمایندگان حاضر شده از 28 کشور مختلف جهانی به همراه هیئت های تخصصی خارجی حضور بهم رسانیده بودند تا برای یکبار دیگر، فرصت های صادراتی – تجاری و همچنین رویکردهای اقتصادی مورد نظرشان را ارزیابی نمایند.

جالب است بدانید بازار خشکبار و آجیل و حتی میوه های خشک ایران در کل جهان زبان زد است و از اقصی نقاط دنیا برای تنها یک حضور کوتاه مدت در این عرصه بزرگ تجاری، تقاضا داده می شود! ایران همیشه در بخش محصولات غذایی و مغزی از بازارهای بکر و قابل توجه موجود در منطقه برخوردار بوده است که همین امر سبب افزایش اشتهای شرکت ها و کمپانی های فعال در زمینه محصولا غذایی و مغزی از جمله آجیل و خشکبار در این میادین می شود. بد نیست برای درک بهتر از میزان تقاضای بازاری این محصولات کمی به آمار و ارقام های تولیدی برخی از این اقلام بپردازیم؛ در کشور ما هر سال چیزی نزدیک به 200 هزار تن پسته، 150 هزار تن مغز گردو، 160 هزار تن کشمش اعلا، 50 هزار تن بادام درختی، 200 هزار تن خرما و رطب، 35 تن انجیر، 330 تن لوبیا، نود هزار تن عدس، 270 تن زعفران و همچنین 300 هزار تن نخود تولید و آماده عرضه مستقیم به بازارهای داخلی و خارجی می شود که واقعا رقم های قابل توجهی در بخش تولیدات به حساب می آیند! جالب تر از این رونق تولیدی، بخش حساب و کتاب صادراتی این محصولات می باشد؛ طبق مدارک مستند ایران سالیانه 2 میلیارد دلار از بابت صاردات همین خشکبار به کشورهای مختلف جهانی به دست می آورد که قطعا با حمایت و ایجاد انگیزه های بیشتر در دل کشاورزان و تولید کنندگان عزیز ما قادر خواهیم بود بیش از این ها از خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته خود تولید سرمایه داشته باشیم! از قلم نیوفتد که گاهی ما در این میان متحمل ضررهایی نیز شده ایم که عمده آنان به دلیل آشنایی نداشتن ما با نوع خواسته مردمان دیگر کشورهای جهانی بوده است! ما به خوبی در این سال ها با نیاز بازارهای برون مرزی آشنایی پیدا کردیم اما به اندازه کافی به نوع ارائه و بسته بندی محصولات بومی خود برای جلب مشتریان خارجیمان تلاش نکردیم و همین امر سبب گشته تا بیش از 2 میلیارد دلار نتوانیم از این عرصه محصولاتی، درآمد زایی داشته باشیم؛ در دنیا کشورهایی که در عرصه خشکبار و آجیل با ما در حال تعامل و تجارت هستند عبارتند از: انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا، آلمان، نروژ، سوئد، پرتغال، قطر، کویت، امارات متحده عربی، چین، کره جنوبی، استرالیا، ژاپن، روسیه و خیلی دیگر از کشورهای دیگر.

نکته دقیقا این جاست که با وجود این همه مشتری خارجی و علاقه مند به این نوع زمینه فعالیتی ایران، چرا ما هنوز نتوانسته ایم جاپای محکمی از خود را برجای بگذاریم و به تازگی مسئولان ما سخن از مستحکم کردن جایگاه تولیدات خشکبار و آجیل ایران کرده اند؟! جواب این سوال ممکن است با کلی نکات ریز و درشت همراه شود اما چیزی که این وسط اغلب مردم می دانند، عدم وجود تبلیغات گسترده توام با بسته بندی های شکیل است! برای مثال به خوبی همگان می دانیم که کشور ما در تولید زعفران یک کشور بی همتا در جهان است، اما چرا سود حاصاله از معاملات این طلای قرمز خیلی چشمگیر نیست؟! چرا زعفران با اینکه در داخل کشور تولید می شود اما برای طیف وسیعی از اقشار مردمی خرید آن گران قلمداد می شود؟! پاسخ همه این ها به چرخه نادرست و یا عدم سواد ما در زمینه بازاریابی بین المللی باز می گردد. زعفران را مردم ما تولید می کنند به خاطر نداشتن ایده و فکر بسته بندی جذاب، تجار اسپانیایی با مبلغ بسیار کمی آن را از ما می خرند و با بسته بندی شکیل خود و البته به اسم خود، روانه بازارهای جهانی می کنند. دردآور ترین قسمت ماجرا این جاست که این اتفاق برای اقلام بیشتری از خشکبار و آجیل کشور ما نیز می افتد و اینطور که معلوم است هیچ تلاش و همت مضاعفی برای مقابله با این چرخه نادرست در بین مسئولان و صاحب نظران ما نیز وجود ندارد! البته ما بسیار امید داریم با برگزاری  مستمر یک بازار تخصصی همچون پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته این چرخه غلط اصلاح شود و ما بتوانیم خیلی زود با بسته بندی های انحصاری خود محصولات با کیفیت خودمان را روانه بازارهای جهانی کنیم ولو اینکه تا کنون نیز در این راه به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده ایم.

 

برخی از اهداف برگزاری پنجمین نمایشگاه بین الملیل خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته:

v    آگاهی و آشنایی پیدا کردت با توانمندی های داخلی و ظرفیته ای موجود کشوری

v    آشنایی با مسائل مختلف بازرگانی و تجاری مرتبط با صنعت خشکبار، میوه های خشک و آجیل

v    ارائه و معرفی دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز صنعتی

v    دانستن نقاط ضعف و کمبودهای نهادینه شده در صنعت و تلاش برای رفع تمامی مشکلات

v    جلب نظر سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی برای حمایت بیشتر از صنعت آجیل و خشکبار

v    تلاش برای برجسته کردن این نمایشگاه بین المللی برای رسیدن به نتایج دلخواه در آینده ای نه چندان دور

v    آشنایی با سبک و طرح بسته بندی های خارجی و تلاش برای رسیدن به سطح استاندارد بسته بندی کردن محصولات

v    افزایش سطح کیفی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و دیگر محصولات صنایع وابسته

v    افزایش ضریب ایمنی و سلامتی محصولات و آشنا شدن با استاداردهای بهداشتی روز جهان

v    ایجاد انگیزه مضاعف برای نزدیک شدن به سطح اول استانداردهای جهانی

v    ایجاد بستری مناسب برای رقابتی سالم میان شرکت کنندگان داخلی و خارجی

v    ایجاد ارتباط مستقیم میان تولید کننده و مصرف کننده به جهت آگاهی از نیاز و نوع خواسته آنان

v    شناسایی بازارهای مختلف کشورهای جهانی از جمله کشورهای دوست و همسایه

v    تلاش برای افزایش میزان صادرات محصولات ایران

v    کسب تجربه، اخد فناوری و تبادل نظر با شرکت ها و کمپانی های برجسته خارجی

v    ایجاد راه های تعاملاتی با گروه ها و هیئت های خارجی حاضر شده در نمایشگاه

v    توجه بیشتر به شرکت های فرآوری و فعال در زمینه صنایع وابسته به خشکبار و آجیل

v    تلاش برای برند سازی محصولات ایرانی در جهان با نام و آوازه ملی

v    و در نهایت هم حمایت کردن بیشتر بخش کشاورزی و تولیدی گروه های کالای مصرفی به ویژه صادراتی

 

گروه های کالایی حاضر در پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته:

v    زعفران

v    زرشک و عناب

v    میوه ها و سبزیجات خشک و معطر

v    شرکت های تولیدی و توزیعی خشکبار و آجیل

v    تولید کنندگان چای و قهوه

v    شرکت ها و واحدهای بسته بندی خشکبار

v    حبوبات و چاشنی و ادویه جات

v    گندم، ذرت، برنج و غلات

v    موسسات و واحدهای بو دادن محصولات، پوست گیری و پاستوریزه کردن خشکبار

v    شرکت ها و تعاونی های درجه بندی کننده و پودر کردن خشکبار

v    نهاد ها و موسسات کشاوزی (کود، سم و غیره)

v    شرکت های دانش بنیان

v    شرکت های فعال در صنایع تبدیلی و جانبی صنعت خشکبار

v    شرکت های تجاری و بازرگانی

v    روزنامه و نشریات و پایگاه های اطلاع رسانی متعدد

v    انجمن ها و تشکل های مرتبط

 

کلام آخر:

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته از تاریخ 13 لغایت 16 دی ماه سال 1396 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد و علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای کاری مذکور از ساعت 9 صبح لغایت 17 بعد از ظهر به مکان برگزاری این رویداد بزرگ منطقه ای مراجعه نمایند. نمایشگاه پنجم خشکبار و آجیل ایران با تمام نقاط ضف و قدرت خود توانست بسیار بسیار مورد توجه مخاطبان و بازدید کنندگان قرار بگیرد و رضایت اغلب آنان را کسب نماید. در این نمایشگاه ها شرکت های تولیدی و عرضه کننده ایرانی در کنار شرکت های تجاری و اقتصادی خارجی حضور پیدا کرده و تعاملات زیادی را صورت بخشیدند که ماحصل این ارتباط قوی و تعاملاتی، بستن چندین قرارداد مهم کاری در صنعت خشکبار و آجیل کشور شد! شاید واقعا بتوان گفت با توجه به پنج دوره نمایشگاه برگزار شده در صنعت خشکبار، ما این توانایی را در ظرفیت ها و پتانسیل های تولیدی خود داریم و متوجه آن شده ایم که وقت آن فرا رسیده تا یک پله صنعت نمایشگاه بین المللی خشکبار ایران را به سمت و سوی قله های استاندارد جهانی برسانیم و تلاش کنیم تا اگر تا کنون نمایشگاه بین المللی خشکبارمان در منطقه اول بود است، این بار در سطح قاره کهن یعنی آسیا بهترین و بالاترین باشد؛ در پایان باید از تمام عزیزانی که به صورت شبانه روزی برای برگزاری هر چه بهتر پنجمین دوره از نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته تلاش کرده اند نیز کمال تشکر و قدردانی را به جای آوریم و بگوییم بی ترید با توجه به سطح رو به رشد این نمایشگاه، خیلی زود ما شاهد اتفاقات خوب در صنعت خشکبار ایران خواهیم بود. البته این مهم زمانی ممکن می شود که ما بتوانیم در عرصه بسته بندی به توفیقات قابل رقابت با کمپانی ها خارجی دست پیدا نماییم.